03‏/01‏/2009

على باب سفارة كندا ..

سلام عليكم
ده شعر ل على سلامه عجبنى فحبيت انشره بيقول:
على باب سفارة كندا.......لمحت ابليس و ف ايده استماره
..بقول ايه على فين..قاللي بص.....يا هجره يا اعاره
..يا عم زهقت كفرت..الاقيش معاك سيجاره

..انا انتهيت خلاص..لا نافع وسواس ولا خناس
..ولا ليا عيش وسط الناس

دي عالم مجرمين..عندكوا فائض ف الفساد
..في كل البلاد..ومش محتاجين شياطين

..مليش عيش ف البلد دي….بقالي سنين عاطل
…و انتوا بتعرفوا..تقلبوا الحق باطل
..و تسلكوا القاتل..و تمشوا ف جنازة المقتول
..ومفيش مشاكل

..يا عم ده انا بقيت أوسوس بالمقلوب
…و أقول للحرامي كفايه بقى توب
..انت هاتعمل كل الذنوب لوحدك

…و أنا ابليس أشتغل واعظ
..ولا كمساري ف اتوبيس

..يا عم ده انا زمان
..كنت استنى حد ينسى ..وهو بياكل لقمته
..دلوقتي كل اكلكم ملوث
..و بصراحه الواحد خايف على صحته

…ده مفيش ضمير اساسا..عشان اموته
..و كل واحد بمزاجه..خربانه ذمته

…يا عم ده كل حاجه اتسرقت
..وكده الاجيال الجديده...م الحراميه اتظلمت

..يا راجل ده من كتر ما لطشت معايا
..خرجت ف مظاهره
..مع الناس اللي بتقول كفايه
D:D:
سلاااااااااااامز
**************************************
bosycat

12 التعليقات:

غير معرف يقول...

انا كمان عجبنى و كنت عملت موضوع عنه فى البلوج بتاعى :)

http://blog.spmmf.com/2008/12/eblees_mesafer/

Unknown يقول...

دمها خفيف جدا
مودتي

hager يقول...

ههههههههه
فعلاا عنده حق للاسف
شكراا يا ياسمينه :)

غير معرف يقول...

هههههههههههههههههه
بجد الفساد زاد عن الحد ليكى حق يا ياسمين
بس برده لازم الواحد يكون عنده امل فى بكره
كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (الخير فى امتى الى يوم القيامه)
شكرا ليكى يا سيما
بكره احسن ان شاء الله

غير معرف يقول...

"و كل واحد بمزاجه..خربانه ذمته"

الدنيا خربانه ياعم خربانه
على رأى الشاعر...........
البوست دى جميل جدااااااااا يايسمين
وفعلا بيظهر ان الفساد زاد فى البلد
شكراااااا
سلاااااااااام

غير معرف يقول...

=)) =))
3asal awy el-she3r da ya sema "Dayman zo2ak 7elw Ya Hany" ;) :D
"ده مفيش ضمير اساسا..عشان اموته"
ebles ebles ya3ny :D :D

Mirage يقول...

احسن فى داهية ههههههههه
لا فعلا بجد كلماته تحفة ومعبرة جدا

شكرا على نقله ياسيما ^_^

غير معرف يقول...

راااااااائع جداااا
بس عارفه المشكله انى ساعات كتير مش باخد بالى ان الناس بقت وحشه اوى الا بعدها بمده
مش عارفه ليه ياسيما!!
بس بجد جميل اوى ومعبر
كالعاده طبعا:D

MeMe يقول...

عثـــــــــل

حلوة أوووى ...

"ده مفيش ضمير اساسا..عشان اموته
..و كل واحد بمزاجه..خربانه ذمته"

صعبة وجامدة جدا الحتة دى...
وحقيقية جدا للأسف

ربنا يستر

شكــرا يافندم
:(

غير معرف يقول...

=))=)) looOOL
gamed gdnn ya seema bgd , ana w2e3t men el de7k 3aleeh bgd :D:D
3asal ya Seema walahy ;)

"يا عم ده انا زمان
..كنت استنى حد ينسى ..وهو بياكل لقمته
..دلوقتي كل اكلكم ملوث
..و بصراحه الواحد خايف على صحته
"
:D:D
Rabena y3eenek ya Egypttttttt :D

غير معرف يقول...

بجد هو جميل جدا وأنا كنت قرأته قبل كده كتير ، وقولت فعلا هيا بقت الحياه كده
عنده حق يقول كده وأكتر من كده
لان خلاص الفساد زردها أوى كفايه كده بجد حرام وبجد أنا مش عارفه أنا هاعيش ازاى وسط الفساد ده
ربنايستر

Unknown يقول...

دمه خفيف او وكلامه جميل
وبصراحه كل الحاجات اللى بيكتبها بتكون معبره اوى

"
.يا عم ده انا بقيت أوسوس بالمقلوب
…و أقول للحرامي كفايه بقى توب
"
حلوه دى
:d :d