22‏/01‏/2009

لا سى السيد

لا سى السيد

انا بحترمك كزوج وكأخ وكأب
بس مش بحترمك كظالم
مش هقارن بينى وبينك
لان الاسلام فضلك عليا
بس انت فهمت التفضيل ده غلط
التفضيل بالعقل والحكمه وليس بالضرب والاهانه

بس ابسط حقوقى ان انا بشر زى زيك

بحس وعندى مشاعر وانفعالات وبتعرض لضغوط زى زيك باختلاف اشكالها

انا مش اله شغاله
تعمل كل حاجه مطلوبه منها على اكمل وجه
وفى الاخر اتهان

والسبب انك راجل وانا ست
زوجى اهاننى استحملى هو الراجل
وانتى اكيد غلطانه
اخويه ضربنى وبياخد حقوق اكتر منى
انتى بتقولى ايه هو الراجل بلا قله ادب
لالالالالالالالالالالالا
هنا ولالالالالالالالا
اوك احترمك ولو غلط اتعاقب بس مش دايما
اتهان بدون سبب لانك راجل وانا ست
انت بتشتغل
انا كمان بشتغل لو مش بره بشتغل فى البيت
انت بتقوم بواجبك وانا كمان بقوم بواجبى اللى ربنا طلبه منى واكتر كمان

انا زوجه عامله
عندى رئيس عمل فى شغلى بيتعصب عليا
ليا مشاكلى فى شغلى
ليا تعب الموصلات
ليا انى بحاول انجح
ليا مشاكل كتير
فى الشغل زى زيك

انا زوجه ربة منزل
طول النهار فى البيت بعمل كل اللى مطالب منى
من تربيه اولاد لتحقيق الراحه فى البيت
غير شغل البيت
غير تحمل ميزاانيه حضرتك بتحددها والمفروض انا اظبطها
ليا تعب اعصاب فى البيت مش بخرج
بتحمل ضغط اعصاب من كل الجهات

انا اخت طالبه
ليا دراستى اللى مشغوله بيها
ليا مستقبلى اللى لسه بحدد ملامحه
ليا اهتماماتى الخاصه


فى كل الحاجات دى اكيد عندى انفعالات وعندى مشاكل وضغط كبير عليا
لييييييه مش باجى اطلعه عليك
وحضرتك لو حد قالك بخ فى الشارع تيجى تحط كل همك عليا
اوك المفروض استحملك
لان عندى قدرت استحمال اكتر منك
بس المفروض باللين مش بالاهانه

عصر العبيد خلاص
راح
مش مطالبه انى اتحمل الاهانه واسكت
اكيد هيجى عليا فتره وانفجر
ليييييييه
متكنش من الاول رحيم حنون عليا

اكيد الاسره هتكون احسن
لما تكون زوج حنون
اخ متفاهم
اب صديق لبناتك

ليه اسلوب معامله العبيد ده
كل اللى بطلبه منك
تعرف انى بشر زيك
بحبك وبحترمك بكل حالاتك (اب اخ زوج)
احترمنى انا كمان
الحياه هتكون احسن وثقافة مجتمع هتتغير وهنرتقى شويه

انا = كل امراه مصريه او شرقيه
هو = كل رجل شرقى
انا اطلب من هو
الا يكون سى السيد
بل يتعامل معى كبشر وليس كأله او حيوان
ورساله اخره لكل الامهات او اللى هيكونوا امهات فى المستقبل وانا من ضمنهم
بلاش نربى ولادنا على الظلم
وان فى ولد وبنت
وان الولد كل حاجه والبنت مجرد جاريه
المفروض نربيهم على التفاهم والاحترام

نــــــــور القلب

5 التعليقات:

غير معرف يقول...

نور القلب
بصى بجد وربنا انتى بتقرائى افكارى
والله يا بنتى انا مجهزه عندى موضوع كنت ناويه احطه بعد الامتحان
تقريبا يناقش نفس القضيه اللى انتى بتاقشها

بصى احييك جدا جدا وارفع لكى القبعه كمان :D

لان هوه دا المطلوب اثباته
سلاموز يا قمر

غير معرف يقول...

موضوع رائع احييكى علية

معلش على المداخلة بس الموضوع عجبنى

اعتقد ان العصر دا انتهى خلاص وان شاء الله بلا رجعة
المرأة دلوقتى الحمد لله وخده حقها

والمرأة الحكيمة التعرف تتماشى مع زوجها او اخوها او ابوها

مثال / رجل راجع من عملة وزهقان ومخنوق لاى سبب وبيتكلم وممكن يزعق ممكن مراتة او بنتة تغير الموضوع وتكلم فى موضوع تانى يهدية
دا طبعا مجرد مثال

والراجل طبعا لية واجبات لازم يعملها وهو القبطان طبعا ولازم يوجة الدفة صح

احييكى مرة تانية على الموضوع

وفى النهاية تكفينا وصية الرسول( صلى الله علية وسلم):
استوصوا بالنساء خيرا

hager يقول...

جمييييييل جداا والله يا ايمان
بس انا بتهيقلي معدتش في حد كده الا ما ندر
لان الناس دلوقتي بقت متعلمه ومتفهمه ان ده حرام قبل ما يكون غير مقبول

غير معرف يقول...

هبهوبه
عشان احنا بنات بس يالولو فلازم نناقش الحاجه دى
لان محدش بيتظلم فى الاخر غير احنا واللى زينا

هاجر
بالعكس ياهاجر
بجد فى ناس كتير كده
وعلى فكره بتكون ساعات من ناس متعلمين
انتى بتسمعيش برامج ولا ايه
يبقه الاستاذ مدير ولا حاجه
ويعامل مراته بكل قسوه
وكل ده يتعبر نقص فى الشخصيه ربنا يهدى ويبعد الناس دى عننا
الحمد لله بابا واخواتى مش كده خالص
ربنا يستر بقه على زوج المستقبل

غير معرف يقول...

mohamed ahmed
اولا مفيش داعى للاعتذار
اتشرفت برد حضرتك

وبالنسبه بقه لراى حضرتك
العصر ده منتهاش كليا ممكن يكون قل شويه
ممكن اصلا زمان
كان الراجل بيمشى الدنيا بكلمته بس
انما دلوقتى بيمشيه بايده كمان
بجد فى ناس كتير كده
اه فى ناس كويسه
ومن ضمنهم اهلى واهل معظم الناس
بس فى ناس برده مش كويسين وعايشين بمبدا الظلم ده لانه راجل
وبالنسبه للمراه ده اللى بقوله
انه فعلا ممكن تستحمل
بس مش على طول ممكن تمتص الغضب بس لو فى حدود انما على طول ومن غير سبب ده بتهايلى جحيم
مثلا لو هى مره مضايقه مين اللى هيمتص غضبها ولا هى دايما تمتص غضب الناس ومحدش يعبرها
عشان كده بقول
ان الحكايه تكون من الاول مبنيه على الاحترام والتفاهم لما (اب او زوج او اخ مضايق ممكن اخفف عنه )
وبرده لما اكون مضايقه القى حد يخفف عنى
والضيق ميطلعش بصوره وحشيه انما بفضفضه
ده راى
وميرسى على مرور حضرتك