03‏/01‏/2009

احراج*دموع*توتر



السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الموضوع من اولها كده هيكون طويل جدا

الموضوع ده حكايه يومين فى سنتين مختلفتين ويعتبروا من اكتر الايام اللى بكره فيها نفسى فى الجامعه

انا دلوقتى الحمد لله بحاول اطلع نفسى من المود ده بس حسيت ان لازم اكتب اللى حصل ليا فى اليومين دول

نبدا بسم الله

يوم الاربعاء 31/12/2008

يوم امتحان الشفوى داتا بيز
نازله من البيت عادى ولا زعلانه ولا فرحانه

اولا حصل موقف غبى واحنا فى الموصلات نرفزنى شويه هديت لوحدى وقولت اعديها مفيش حاجه مستاهله

وحاولت ارجع طبيعيه تانى

ووصلنا الجامعه المفروض ان علينا محاضره وبعدين امتحان حضرنا المحاضره عادى هو كان المود شويه وحش بس عادى يعنى


بعدين جه وقت الامتحان


الدكتوره قالت الكل يطلع بره وهدخل بارقام الجلوس عشره عشره كده قولت اوك


يبقه انا هكون فى الاول لما اقف هنا عشان مش تنادى عليا وانا مش موجوده


وقفنا ربع ساعه نص ساع ساعه ولسه مجاش معياد انى ادخل (طبعا ده وسط زحمه بره المدرج )


استغربت وفجاه لاقيت فى ناس بتدخل قولت اكيد ميعاد جه دخلت لاقت بسم الله ما شاء الله كل الدفعه قدم الدكتور ولاد على البنات


انا اكتر حاجه بكرها فى حياتى وبجد بتعصبنى الزحمه وعدم النظام وخصوصا لما يكون فى ولاد مش ملاحظين المفروض ان فى بنات موجودين ما علينا


لاقيت النظام ان اللى يلحق يمتحن طلعت بره وقولت شويه وابقه ادخل العيال جم نادوا عليا يلا تعالى عشان تمتحنى دخلت فضلت واقفه وبرده مش عارفه امتحن اتخنقت وشى احمر جدا عيطت وانا واقفه غصب عنى


طلعت بره انهيار فى العياط العيال قعدوا يهدوا فيا وكده شويه وقالوا الدكتور بتقول كل حرف الف يجى وقولتهم مش همتحن


قالولى بس تعالى دخلت لاقيت الوضع كما هو عليه كنت هطلع مسكوا فيا بالعافيه وواقفونى جنب الدكتوره


وقولت انا بقالى ساعتين ساكته لما اسالها كده هو انا همتحن امته


فلسه بقولها يا دكتور حرف الالف هيمتحن امته


لاقيتها لفت وقالتى هو انتى لسه ممتحنتيش قولتلها اه قالتى ليه


بجد غصب عنى وفجاه قعدت اعيط قدامها وقدام كل دفعه ولاد وبنات(كرهت نفسى و دموعى كره)


المهم الدكتوره قالتلى مش هسالك عشان انتى مهذبه وساكته من الساعتها والكلام ده


وانا اصلا مش مركزه معاها


اخدت اسمى وشيتى واعطتنى الدرجه والكل قعد يهزر وكده ويقولو احنا هنعيط احنا كمان والكلام ده فقولت لدكتور تسالنى


قالتى لو سالتك هيكن عشان خايفه احسن العيال دول يحسدوكى ومش تروحى بيتكم النهارده


المهم البنات كلهم قالولها لا يا دكتور مش تساليها وخليها تروح كل ده وانا مش مستوعبه


بعد ما خلصت وطلعت بدات احس انى عيط قدام ولاد وبنات والدكتوره كمان


يالهوى ايه ده ضحكت على نفسى وفى نفس الوقت اتحرجت جدا


المهم روحت البيت لاقيت ماما تعبانه قولت الله المود زباله طول النهار ودلوقتى كملت


قعدت مخنوقه وطول الليل اعيط وحالتى حاله الناس كلها استقبلت السنه الجديده بابتسامه وانا بجد مستقبلها بدموع


حتى وانا قايمه ابوس راس ماما الساعه 12 واقولها كل سنه وانتى طيبه دموعى نزلت جريت على الاوضه عشان مش تشوفنى وقعدت اعيط ونمت على كده وانا مخنوقه واليوم خلص بالاحراج اللى فيه

اليوم التانى


الخميس 1/1/2009


امتحان عملى داتا وامتحان شفوى اساليب بحث علمى


برده وانا لسه نازله الصبح حاولت اكون طبيعيه وانسه الخنقه اللى انا فيها (لازم اتغلب بجد على الحزن )واحاول اضحك وكده يعنى كنت بضحك بس اللى يعرفنى يعرف انى بضحك غصب عنى


المهم الامتحان بتاع العملى كان الساعه 9 للمجموعه 1و2 المفروض يعنى


المهم رحت عند المعمل الساعه 9 لاقيت نص الدفعه هناك وكلهم ولاد استغربت بس قولت مش مهم سالت العيال الامتحان بدا


لا لسه


اوك هستنه بره شويه تكون مجموعه 1 خلصت عشان ندخل احنا


دخلت بعد نص ساعه كده


لاقيت ناس من سكشنا جوه قولت طيب العيال وقفونى معاهم عند الباب كده


المهم كل شويه القى ولاد بيزيدوا وانا مستغربه من الزحمه وبحاول ارجع على البرامج


وطبعا انا واقفه بس متحوطه بكل اللى حواليا بنات


اللى جوه طلعه ندخل احنا بقه


البنات عرفنى لانى لو مت مش هعرف ادخل فى الزحمه دى مسكوا ايدى عشان يدخلونى راحين ندخل لاقين هجوم ولاد وقولت ماشى ما علينا وقفت تانى يجى نص ساعه كمان غير النص ساعه الاولى


وبرده جه المره دى وصاحبتى ماسكه ايدى عشان تدخلنى معاها فجاه لاقيت ايدى فى مكان وانا فى مكان وفى النص ولاد شديت ايدى وقولت مش عاوزه امتحن


ووقفت شويه لاقيت ولاد جاين يقفوا جنبى طبعا ضغطى ارتفع


ولا واول مره فى التاريخ


يحصل الاتى


ازعق لولد


يالهوى انا عملت ايه قولتله ممكن لو سمحت تبعد شويه بصوت عالى واخدت نفسى شويه كده لغايه ما استوعبت اللى حصل


وطلعت جرى على بره عن اصحابى


لانى كنت هعيط زى امبارح (دموعى مش عارفه كانت حاضره اوى اليومين دول)


طلعت حاولت انسه واتكلم مع اصحابى واضحك واهزر بس برده المود غالب كل ماجى اضحك افتكر ماما مثلا


او افتكر موقف الزعيق ده


او اعصابى تتعب بسبب الزحمه


كنت تايه بجد اليوم ده


انا من النوع اللى لو حس بتوتر كتير وزحمه وكده اعصابى بتتعب بسرعه وافضل مش مركزه


احنا لو جالنا ضيوف كتير اوى بحس ان اعصابى تعبانه انا بحب الناس واحب اتكلم معاهم بس مش بحب الزحمه


المهم


انا برده لما اعلى صوتى فى الجامعه ممكن الناس تشوف ان ده عادى بس انا بضايق وبروح افضل مضايقه طول النهار


المهم فضلت واقفه وارحه وجايه وحاجات كتير كده لغايه الساعه 2 باين كنت خلاص فاض بيا قولت اقعد اهدى اعصابى شويه عشان متنرفزش ودموعى متنزلش حبساها من الصبح


المهم جه ميعاد امتحان الدكتور مجدى دخلت امتحنت سبحان الله امتحان جه بسرعه اهوه


والعيال كلهم قعدوا يطمنو انا امتحنت ولا لا وخايفين اعيط


المهم كل ده ولسه ممتحنتش العملى الساعه بقت 3 ولسه من 9 الى 3 واخدين بالكم


كل الاقسام خلصوا ولسه احنا والحمد لله الساعه باين 3ونص دخلنا كنا اخر ناس امتحنا وطلعنا اخر ناس من الكليه


العيال قالوا ناكل انا طبعا ماشيه على اخرى حاسه انى لو معيطش هموت قولت اموت بس معيطش تانى فى الجامعه(لان اصحاب النفس الضعيفه بيفهموها حاجه تانيه وانا مش ناقصه)


المهم اشترينا الاكل وقعدنا ناكل اكلى فضل زى ما هو والسماء تمطر وانا اعيط قعدت يجى نص ساعه او اكتر اعيط فى جنب كده والعيال خلصوا اكل ومشينا احاول اوقف الدموع مفيش فايده


مسكتها بالعافيه بس وشى كان احمر وعنيا رهيبه


المهم روحت وانا خلاص مخنوقه طبعا كنت اطمنت على ماما بالتليفون قبل ما اروح ولاقيت صوتها تعبانه وده كان القشه اللى قسمت ظهر البعير وخلتنى اعيط كتير كده


المهم روحت لاقيت ماما قاعده لاقت وشى تعبانه وشكلى معيطه لسه بتسالنى قعدت اعيط عياط يالهوى وشكيت ليها كل حاجه قعدت تهدى فيا وبعدين قعدنا شويه ودخلت نمت بكده اوحش يومين عدو بجد وانا تعبانه جدا


هتقولوا ايه اسباب الدموع دى كلها هقول


1-تعب ماما


2-ضغط امتحانات وعدم نظام وبجد يعنى وسورى قله ذوق ولاد


3-مواقف غبيه من ناس مش متوقعه منهم كده


4-الزحمه الزحمه الزحمه +صوتى لما كان عالى


5- كنت تعبانه جدا عضويا فى اليوم ده


6-عدم مبالاة ناس للى انا فيه وكل همهم يلا نفسى


كله يعطى ضغط اعصاب مما يؤدى اللى انفجار


وموضوع بالطول الغبى ده


ياريت متقراهوش عشان متتعبوش انا كتبته بس عشان حاسه ان كنت عاوزه اكتبه


سلام


ملحوظه بجد عاوزه اقول شكرا بجد


للبت مى رجب بجد ربنا يخليها هى وناهد مش هنسه موقفهم


وايمان السيد رزان


بجد عملتوا معايا حاجات مكنتش متوقعها بجد ربنا يخليكم

نور القلب

16 التعليقات:

Unknown يقول...

مش عارف أقولك ايه طيب انت بنوته وانك تعيطي ده من الطبيعة البشرية لكن لما تحصل بأه مع راجل زي حلاتي
ربنا يشفيلك ماما ويوفقك صحيح فعلا في ولاد مش زوق خالص ولا فيهم ريحت الإحترام يا بنتي دول ما بيسدؤا زحمة وبنات ربنا يهدي
بس متاخديش في بالك عدي عشان ترتاحي هي دي حياتنا لازم تبقى المواصلات قرف والدنيا زحمة والصوت يعلى والناس متحش بالي حواليهم بس أكيد بيبقى فيه ناس زي صحباتك دول
ربنا يكرمك ويوفقك
كل سنة وانت طيبة وبألف الف خير
على فكرة أنا مملتش وأنا بقرا البوست ده عارفة ليه لإني حسيت كل الي قلتيه
بقلك مجرب بس الكارثة بأه اني راجل مينفعش أعيط بس يلا

غير معرف يقول...

سلام عليكم
معلش ياايمى دى حاسبات المنصوره وربنا انا تعبت يومها جداااااا من معمل لمدرج وياريت امتحنا فى الاول اخر ناس زيك والله الواحد زهق لان ارفت و ربنا يخرجنا منها ع خير
واستحملى ياايمى
وربنا يشفيى ليكى مامتك ويقومها ليكى بسلامه
سلاااااااام

Mirage يقول...

الف سلامة على والدتك يايمان ربنا يقومها بالسلامة ان شاء الله

تعرفى اللى مخفف عنى المواقف اللى حصلت دى كلها اننا تقريبا متعودين عليها مش جديدة فى حاسبات .......... ياايمان بلاش تبصى للجانب المظلم من مشاكلك حاولى تطلعى منها حاجات تفيدك كدة بتتعبى اعصابك وصدقينى حرقة الدم دى مش هاتفيدك انتى كدة على ماتطلعى من الكلية هاتكون اعصابك انهارت

ربنا يوفقك ياايمان ويحققلك كل اللى بتتمنيه

Habhoba يقول...

نور القلب

معلشى يا بنتى انا عارفه بجد انكم اتبهدلتو ف اليومين دول
بس تقولى ايه .....
ما هو لو فيه ذوق وادب ونظام مكنشى كل دا حصل
سواء ولاد او بنات

لو احنا التزمنا بارقام جلوسنا او بترتيب السكاشن هنرتاح وهيبقى فيه نظام اكتر من كده

وربنا يشفى مامتك ويشفى كل مرضى المسلمين يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

غير معرف يقول...

أولا السلام عليكم ، انيا أتمنى الشفاء العاجل لمامتك ان شاء الله ،
ثالثا مافيش حد ها يضر غيرك انتى من حرقة اعصابك وعياطك ، وليه كده اعملى نفسك مش واخده بالك من ده ، هو المعروف ان حاسبات كده طول عمرها فى عدم النظام وقلة الذوق ومافيش صبيان عندها ذوق فى دفعتنا ممكن قلبل بس بالنسبه لنظم المعلومات مافيش حد فيهم بالمره عندوا ذوق ، الحمد لله احنا 57 طالب فى علوم حاسب يعنى بنخلص امتحانات بسرعه ، بس بالنسبه ليكى حالوى تجمدى أعصابك مافيش حاجه تستاهل ان أعصابك تبوظ عشانها ، ماشى يا ايمى ، أتمنى لكى أوقات ممتعه .
سلااااااااااااام

غير معرف يقول...

awalan alf alf salama 3ala Tant ya eman Rabna y5aleko l ba3d w yshfehalek isA (K)
ana 3arfa bgd n elyoumen elly fato dool kano mot3been gdn w fe3lan mafesh nzam fy el-examz wala eltzam b elmwa3eed da 7aga lwa7da tnarfez aslan ya3ny :@ :S bs elwa7ed y7awel yt7akem fy nafso shwaya w ykbar :D w may5alesh el-zoroof heya elly tt7akem feh w ba3deen adeky matsa2ltesh ya setty w e7na et7anna w nzlna youm tany m5sos 3shan nmta7n "ba7sdek 3ala fekra" :D :P
battaly 3yat ba2a(K)

غير معرف يقول...

"اللهم رب الناس اذهب الباس واشف انت الشافى لا شفاء الا شفاؤك شفاءا لا يغادر سقما"
قولى الدعاء ده على تعب مامتك ياايمى وباذن الله ربنا يشفيها ويقومها بالف صحه وسلامه
متحاوليش تخلى اى ظروف تتحكم فيكى ابدا لان احنا اللى بنبقى دايما سبب الظروف دى
مش معقول نبقى احنا اللى عاملينها ونسيبها تتحكم فى مشاعرنا
بالذات لو كانت وحشه وتضايق
يلا ياقمر فوقى كده عشان الامتحانات:D

غير معرف يقول...

Rabena yeshfy mama w yedeeha toolet el 3omr ya Emy bgd ,,, el set dy ana bgd bamoot feeha Rabena ye5lehalek ya rab w yeb3ed 3anha ay ta3ab men ay noo3 w yebarek feeha ya rab ,,,, :)

men kalamek 7aseet en el mawdoo3 moz3eg awy :D ,,, mesh asdy moz3eg we7esh l2 asdy en kol elly 7asal feeh 7agat moz3ega w ana bgd 7assa beeky aw ba7awel 3shan e7na kona fy nafs el zoroof bs enty be zeyada ta3ab mama w akeed dy 7aga kbeera awy ,, Rabena ye3enha w yeshfeeha ya rab :)
bossy e7na fy ayam lateefa gdn now :S ,,,, so, el narvaza w el tawator dool 7aga tabe3eya expect anything ya3ny :S,, so bgd ma3lesh 3ala ay 7aga 7aseteeha we7sha w el sana mesh mohem en bedayet-ha kanet 1-1 , enty ebtedeeha men now b2a ;):D ,, Rabena yeb3ed 3anek ay 7aga we7sha ya emy bgd w isA ma yetkararsh el e7sas da 3andek abdan be sabab ay 7aga aw ay 7ad ! hope u all the happiness & the best 4ever isA ;)
feeh 7aga b2a : ya rab ya rab ma akoon men el nas el we7sheen elly etkalmty 3anhom b2a :O ,,,, Allah with u ;)

غير معرف يقول...

كاتب مصرى
اولا ميرسى جدا على رد حضرتك وعلى الدعاء لماما
بس فى ملحوظه
دموع الرجل مش عيب ابدا
لانه انسان وعنده مشاعر زيه زى اى حد
بس تكون الدموع دى فى محلها
على حاجه تستاهل ان الرجل يبكى عليها
وبالنسبه للاولاد هما مش كلهم كده بس ربنا يهدى اللى كده
والحمد لله ان البوست مكنش ملل لحضرتك
كل سنه وحضرتك طيب

غير معرف يقول...

wesam
وسام ايه النور اللى هجم على البلوج فجاه ده
يا حبيبتى انا نسيت خلاص
متعوده داااااااااااايما
دى حاسبات بس تقولى ايه حبه الاحساس الزياده اللى عندى هما اللى عملوا فيا كده
وميرسى ياحبيبتى على دعائك لماما

غير معرف يقول...

mirage
ميرسى بجد يا نسمه على رد
وعندك حق متعودين
واصلا لولا انى عارفه ان ده طبيعيى مكنتش هديت بسرعه كده
بس انهارت وقتها بس الضغوط بس
يلا ربنا يستر فى الشبكات كمان ونخلص

غير معرف يقول...

habhoba
هبهبوبه منوره المكان والله ايوه كده
يابنتى والله انا بقول طول عمرى البلد دى لو فيها ونظام ومفيش كوسه وربنا هنكون احسن بلد
بس تقولى ايه مين اللى يفهم
وانا والله لو اسمى اخر حد فى القايمه مش هروح الامتحان غير فى ميعادى
وميرسى على دعائك لماما
ربنا يخلى كل امهات المسلمين

غير معرف يقول...

rolyqasem
رحمه منوره بجد
عارفه والله ان محدش هيضر غيرى
بس الانسان ايه غير حبه دم وحبه حاجات فوق بعض كده
وبالنسبه للذوق ففى الحلو وفى الوحش
وبلاش نغلط فى حد اكيد فى ناس فى نظم كويسين انتى ناسيه انه قسمى ولا ايه
والله اعلم طبعا هو انا اعرف حد اصلا
ميرسى ياقمر على مرورك
يارب نشوفك دايما

غير معرف يقول...

butterfly
دودو
انتى بالذات تسيبك منى ده النهارده عيد ميلادك
كل سنه وانتى طيبه ياقمر
وبحاول اتعلم مش اخد كل حاجه على اعصابى بس اعمل
تركيبه غبيه (تركيبتى يعنى)
وياستى احسدى زى ما انتى عاوزه هو حد واخد منها حاجه

غير معرف يقول...

peri
ميرسى يا رورو على الدعاء بجد ربنا يشفيها هى ومامتك والمسلمين جميعا يااااااارب
وامتحانات ايه هو احنا بتوع امتحانات ربك كريم

غير معرف يقول...

nonya ya nonya
رورو
وهى كمان بتموت فيكم كلكم والله
مش اصحاب بنتها
هههههههههههه
بجد كلامك جميل يا رورو
وفعلا اكيد السنه هتكون احلى واحلى بعد كده علينا كلنا
هى بس اايام الامتحانات دى تعدى على خير ولا على شر على رايك
وان شاء الله كل حاجه تكون تمام
مجرد ضغط امتحانات على الكل
واكيد حتى لو زعلت منكم او منك يارورو مش بطول تانى يوم بتلاقينى بضحك عادى
لان احنا ملناش غير بعض
ولاد بلد واحده بقه