27‏/04‏/2008

لا تكن امعه


لاتكن امعه


امعه كلمه ممكن تكون مألوفه عند بعض الناس وغريبه عند البعض الاخر بس
للاسف ده الواقع المرير اللى عايشين فيه وللاسف
بقينا نقابل الاشخاص الامعه دول كتير جدا وبصفه مستمره فى حياتنا اليوميه

ناس مش ليهم اى هدف فى الحياه كل هدفهم انهم يقلدوا فلان او يبقوا زى علان من غير اى تفكير

مجرد كوبى وبست للشخص التانى ده بكل (عيوبه) ومميزاته طيب ليه كده بقه؟؟؟؟!!!!

اوك فى حاجه اسمها مثل اعلى او قدوه انك تاخد انسان شايفه مميز فى حاجات معينه (والحاجات دى تتوافق معك)

تحاول تكون زيه فىالحاجات الحلوه بس بشخصيتك انت ده اكيد مش عيب بل حاجه كويسه جدا

انما انى اقلد اى حد كده وخلاص (ايه العبط ده بجد)

ابسط مثال انا مثلا لاقيت فلان بيكتب قصص او شعر يبقه انا لازم اكتب زيه

او مثلا فلان بيرسم يبقه انا كمان لازم ارسم (اقلد اشف مش مهم وقتها المهم اكون زيه)

فلان عبيط لازم اكون عبيط زيه بجد حاجه تقرف

طيب ليه مش ادور جوايا على هدف او حاجه مميزه فيا واعملها ليه دايما بنستسهل التقليد

اوك انا مش بعرف ارسم خلاص الرسم مش اخر العالم

اشوف انا مميزه فى ايه اشوف انا بحب ايه وابدا فيه انشط الموهبه دى جوايا

وقتها بجد بس هيكون للنجاح طعم خاص وجميل

وبرده مثال بسيط خالص

ايام الكات طبعا كان فى كذا فرع الواحد ممكن يتجه ليه

فى ناس اختاروا صح وشافوا طريقهم صح وشافوا اللى هيرتاحوا فيه وعملوا

وفى ناس كانت مجرد امعـــــــــــــــــــــــه

شافت فئه معينه من الناس بتجرى ورا حاجه قالت لما اجرى انا كمان حتى لو هى مش حبه المجال ده

لا اجرى وخلاص (عشان الناس تقول عليا زى فلان وعشان اتعرف على علان)

اوك ده علم ولازم نعرف كل حاجه فيه

بس لازم نشوف اكتر حاجه هكون فيها كويس واتخصص فيها مش كده وخلاص ماشى مع الماشى

اتكلمت كتير بس كل اللى عاوزه اقوله ان بلاش نكون امعه وبس

لان بجد هضيع عمرك فى حاجات الناس مش هتفتكرها بعد ما تموت بالعكس ممكن اصلا وانت لسه عايش

يغلطوا فيك ويقولوا الامعه اهوه (هههههههه)

ياريت كل واحد فين يدور جوه عن حاجه مميزه ويمشى فيها وينميها

ووقتها يدور على الاشخاص المميزين فيها وياخدهم كمثل اعلى وليس تقليد اعمى

بجد وقتها هتسيب للناس ذكره جميله اوى عن نفسك

وبجد مفيش انسان فينا مش عنده حاجه مميزه عن غيره

لا كلنا فينا بس بعضنا هو اللى راكن الحاجه دى ومش بيدور عليها


ملحوظه

الكل ممكن يستغرب الموضوع ده فى الوقت ده

بس بجد انا حطيته من كتر ما بشوف الناس الامعه دى اليومين دول كتير

وكنت بتكلم انا وميمى فى الجامعه على الموضوع ده وبجد كنا مضايقين جدا

فحبيت اطرحه عليكم عشان اعرف رايكم

سلام


نور القــــــــــــلب

7 التعليقات:

غير معرف يقول...

انا بفتح البلوج بالصدفه فلقيت الموضوع
موضوع مميز يا ايمان فعلا اكتر حاجه تدايق هوه التقليد الاعمى
نروح نقلد فلان تقليد اعمى بكل عيوبه ومميزاته

احنا مش لازم نقلده حد
احنا مثلا ممكن ندور جوانا ونشوف احنا نفسنا ممكن نعمل ايه
لو كنا نقدر نعمل الحاجه ديه ونثبت نفسنا فيها
يبقى كده اوك دا يبقى كويس
وزى ما قولت لهبه ممدوح قبل كده
لو انتى مش لاقيه نفسك ف اى حاجه
ابدىء حددى حاجه واختاهريها وقولى انا هبقى ديه ..وابدائى اثبتى نفسك فى الحاجه ديه
وبالنسبه لبتوع الكات اخدت منهم حاجات جميله منها
الfeeling بقيت انظر للحاجات بمنظور تانى
ومن واجهه نظر مختلفه عن الاول
سواء كان شغلهم ف الجرافيكس ...او اسلوبهم
او طريقه تفكيرهم للمشكله اللى ادامنا
حاجات كتيره اوى اوى بدات اغير منظورى للى حواليا
يااااه طولت عليكى ...بس موضوعك جميل
يالا سلام

غير معرف يقول...

سلام عليكم .. ياايمان ..
حلو طبعا المووضوع واتكلمت فيه قبل كدا معاكى زى ماانتى قلتى ...
بس النقطة اللى انا عايزة اتكلم فيها .. انها لو حاجة خاصة بالعلم ..او كدا فتمام .. انا .. واحدة من الناس اللى عايزة تتعلم حاجات كتير (ان شاء الله)..بس المشكلة بس ان مش عارفة ..أبتدى بايه او كدا ... انا كنت كتبت فى الموضوع ده قبل كدا .. ومش ضرورى اصدعك بيه كمان هنا ...
لكن النقطة بقى اللى عايزة اقولها ...
انه مش بما انه ..اناعارفةفلانة ..عندها (موهبة )معينة ودا بيبقى (من عند ربنا) ..أو على الاقل بتحب مجال معين من فترة ..كبيرة
ولمجرد انى عايزة ابقى زيها فى النقطة دى..يبقى اقلدها وخلاص ..مع انى سبحان الله كنت بقول انى (مابحبش) المجال وبيبقى بااااااااين أوووووى...وبتبقى حاجة تخنق أوووووووووى..مووضوع التقليد وخلاص ده ..(ويارب الموضةبتاعته تخلص بقى لانى زهقت)
(وياريتها بقى بتقتصر على كدا وبس ..
دى فى الكلام نفسه ..
يعنى فلانة بتتكلم بطريقة معينة ..اتكلم زيها..واقول كمان..ان هى اللى بتقلدنى.....وهلما جرجر)
امممممممم
وحلو أوى بقى الجملة اللى انتى قلتيهااللى هى
(والحاجات دى تتوافق معاك)
وفعلا الحمد لله من نعمة ربنا علينا ...
ان مفيش انسان فينامش عنده نعمة مميزة عن غيره
وبس خلاص ...
شكرا على نشر الموضوع ... ومنتظرة معاكى ردود الناس ...
سلااااااااااامز

Nada يقول...

اولا احييكى على موضوعك ده ياايمان ..
ثانيا:عاوزة اقوللك ان مش من العيب اننا لو شفنا فى انسان قدامنا تصرف جميل او شىء جميل نقلده بالعكس ده بيبقى حاجة كويسة طالما الشىء ده حسه انه هيغرنى للاحسن ومن ناحية تانية برضه عندك حق فى حتة ان فى بعض الاشخاص بيقلدوا تقليد اعمى زى مثلا تقليد ممثل او شخص معين فى استايل لبسه او طريقة كلامه او مشيته حتى لو مش لايقة عليه ده بجد الشىء اللى انتشر الايام دى انما انى اقلد حاجة حلوة فده مش عيب ,شكرا ليكى على الموضوع..

aeSultan يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

مش عارف انا ممكن اشارك معاكم هنا ولا لاء
بس بصراحه الموضوع جميل جدا وعجبنى وكان نفسى من زمان اكلم فى الموضوع دا واوصل رأيى فى الموضوع دا للباقى

التقليد ... طبعا كلنا عارفين معناها ايه ...
لكن هل المعنى الصح بتاعها !
دلوقتى انا اقتديت بشخصيه عظيمه ولا مكانتها فى المجتمع ..طيب هل ممكن اقلده ؟؟
اه ممكن تقلده
طب وهل هيتقال عليه بيقلد وخلاص ؟؟
والله انته بـ نيتك
لو فعلا فى دماغك تقلد الشخص دا حبا فيه وفى مكانته وان انته عاوز تكون زيه واحسن منه , يبقه اه لازم تقلده بيعمل ايه وتعمل زيه عشان توصل للى هو وصله .
طيب امال امته اقلد واحد ويتقال عليه انى مليش شخصيه وبقلد فلان وفلان وخلاص ؟؟؟
والله بردو حسب اللى فى دماغك ايه
مثلا مش شوفت واحد صحبى موقف شعره ومش عارف لابس سلسله فى رقبته وانسيال فى ايده ..وتقولى عاوز اقلده !!!
طب ليه ملقدوش ؟؟ هو دا غلط ولا عيب ؟؟
طيب دلوقتى انتى متربى ؟؟
اه طبعا متربى واحسن تربيه كمان .
طيب كان من ضمن تربيتك ان انته تعمل الكلام دا ؟؟ يعنى مثلا شوفت والدك بيعمل كده وعاوز تعمل زيه ؟؟؟

لالالا طبعا انته بتكلم ازاى وبتغلط ليه انا مسمحلكش
طيب شوفت انته زعلت ازاى من الصح
يعنى انته دلوقتى هتعمل كده ونته مقتنع ان انته صح
طيب هل نظره المجتمع ليك كويسه ؟؟؟
مممممم لالا انا مليش دعوه بالمجتمع, انا هعمل اللى فى دماغى ومحدش له حكم عليه .
انا بقه اقولك , لا اصحى كده وفوء وشوف انته فين,
انته فى مجتمع شرقى
عارف يعنى ايه ؟؟
لا معرفش .
يعنى كل حركه هنا محسوبه عليك هل هيه صح ولا غلط
يعنى ايه مش فاهم ؟؟
دلوقتى انته عاوز تعمل اللى فى دماغك دا
متنساش ان فى اطفال صغيرين
ممكن لما يشفوك كده
يقلدوك
وهكذا اللى بعدهم لما يشوفهم هيعملوا نفس الحكايه
يبقه انته من الاول نبته فاسده
وملهاش الحق انها تنمو

داكان رأيى الشخصى بس طولت شويه انا عارف
بس كان نفسى من زمان اوى اتكلم فى الموضوع دا

غير معرف يقول...

سلامو عليكووا
بصى ياايمان ياحبيبتى انا كنت عايزة ارد عالموضوع من زمان بس محصلش نصيب المهم
زى مانتوا قلتوا بجد هتبقى حاجه تضايق ان حد يقلد حد لمجرد التقليد لان كده يعتبر مالوش شخصيه وعايز يبقى نسخه طبق الاصل من فلان ده بدون تفكير لمجرد انه عايز يبقى زيه وخلاص
لكن فى حاجات تانيه التقليد فيها بيبقى كويس يعنى باخد صففات حلوة من حد معين مثلا وده طبعا المفروض اننا بنقابل الناس عشان ناخد من كل اللى حوالينا ونتعلم منهم ونحاول نكتسب منهم كل الصفات الكويسه



بالنسبه بقى للنقطه الللى انتى وميمى بتتكلموا فيها وحكاية المواهب وكده

انا عن نفسى لو لاقيت واحده صاحبتى شافت ان انا عندى موهبه وليكن فى الرسم مثلا وحاولت هى تبدا ترسم انا هافرح
انها بتحاول وبالعكس هشجعها كمان مانا مش فنانه اوى يعنى انى هابقى شايفه ان انا بس اللى بعرف ارسم او عندى الموهبه دى وبس
اصلها لما هتبقى بتعرف ترسم او كده ده مش معناه ان انا خلاص هبطل رسم او دى موهبه بتاعتى وملكيه خاصه ليا انا بس ومش من حق حد انه يتعلم ويحاول عشان انا اللى بدات ارسم

وحصلت معايا فعلا ولاقيت كذا حد عمرى مسمعت انهم بيرسموا ولا بيشخبطوا خالص
و اتفاجئت لما لاقيتهم بيحاولوا وبيجربوا وفرحانين انهم بيجربوا وفرحانين برسمهم اوى مع ان كذا حد قالهم انه مش اوى بس انا كنت بشجعهم وبقولهم حلو والله وارسمى عادى

اللى انا اقصده من الكلام الكتير ده ان مش لازم كل حد بيقلد يبقى امعه ومعندوش شخصيه
ممكن تبقى عنده الصفه او الموهبه دى جواه وهو عشان مش واخد باله منها مكانش عارف انه عنده الموهبه دى
وكون ان صاحبتها اظهرت النقطه دى فبالتالى طلعت الجزء ده من عندها هى كمان ونفس النظام بالنسبه لحكاية طريقه الكلام دى

يارب تكون وجهة نظرى واضحه ليكوا
لانها بصراحه مش تستحق انها تضايق او تخلى حد يتضايق من حد عشانها وبالذات لو هما اصحاب
خدوا الامور بصدر اوسع شويه [حلوة الحته دى ;)]
بس كده يلا سلاموكس بقى :)

غير معرف يقول...

هبه
ميرسى على مرورك يا جميل وفعلا بلاش التقليد الاعمى وده اللى بتكلم عنه فى موضوعى
وبالنسبه ان لو مش لاقيت عندى حاجه مميزه ده طبعا مستحيل بس فعلا لو حصل يبقه ادور على حاجه اتميز فيها وبلاش اكون امعه لكل حاجه وانا اصلا ولا حاجه

ميمى
نورتى موضوعى يا قمر
بالنسبه للعلم ياحبى
انا مش قولت اننا مش نتعلم كل حاجه
انا بقول اه المفروض نعرف حاجه عن كل حاجه(احمد سليمان) بس اكيد لازم يكون فى تميز فى حاجه معينه
على سبيل المثال انتى دلوقتى فى حاسبات وهنفرض انك دخلتى برغبتك يبقه انتى اختارتى المجال ده من العلم لانك بتحبيه وعاوزه تتميزى فيه
بدليل انك مش اختارتى مثلا تجاره او حقوق او اى حاجه .
وبرده فى مجالك اختارتى مثلا اى تى ده لانك عاوزه تكون مميزه فى المجال ده
فهمتى قصدى يا حبى
يعنى اه اتعلم واقتدى بالناس فى العلم
بس اكون مميزه فى حاجه ليا لوحدى
مش امشى بقه اقلد كله وخلاص وبكده هضيع عمرى من غير ما اوصل لمركز كويس فى مجالى


نودى
ميرسى يا قمر على ردك
وطبعا انا بتكلم هنا عن التقليد الاعمى بس
وانا وضحت فى الموضوع ان فى فرق كبير جدابين التقليد او اتخاذ مثل اعلى
وده اصلا مش يعتبر تقليد اه بقتدى بيه
بس انا اختارته لانه مميز فى مجال انا بحبه
مش اختارته عشان اقلده وخلاص
يارب تكون وجهة نظرى واضحه
سلام

غير معرف يقول...

aesultan

طبعا ممكن يا باشمهندس
وفعلا انا مع راى حضرتك ان كل انسان ونيته
بس بصراحه اوقات كتير بيكون واضح التقليد الاعمى والتقليد اللى هيفيدنى
وحضرتك قدمت ابسط مثال
فى اللبس مثلا لما تلاقى حد بيقلد الممثل الفلانه
بالله عليكم مش هيكون واضح ساعتها انه تقليد وبس وبدون فايده لان اللبس ده هيفدنى بايه
انا بشجع الامثل الاعلى
وبرفض وبشده التقليد الاعمى
وميرسى على مرورك حضرتك

بوسى كات
ميرسى يا عمرى على ردك والحمد لله ان النصيب جه خلاص
اممممممممممم
انا معاكى ومش معاكى فى حاجه
لو بتكلمى عموما وبعيد عن موضوع ميمى
فبجد بجد حاجه كويسه ان الواحد يشجع اللى حواليه انهم يعملوا حاجه فى حياتهم
وبجد انا عن نفسى بكون فى قمه السعاده لما القى حد بيحاول يعمل حاجه انا بعملها عشان هو بيحبها وشايف انها فيه
وبجد بحاول اساعده
لان زى ما انتى قولتى انا مش احتكرت الموهبه دى ليا وبس ومحدش غيرى يعمل زى
لا بالعكس الانسان يكون سعيد لما حد ياخده مثل اعلى فى مجاله
انما لو هنتكلم على موضوع ميمى
فهى فى ردها فوق بتقول ان الانسان ده مش كان بيطق الحاجه دى (مثلا الرسم)
وكان دايما مش بيهتم بيها والحاجات دى
فجاه لما لاقى مجموعه معينه انتشرت فى المجال ده قال لما اجرب واقلد وبس (لو فعلا حابب المجال ده ونفسه يثب نفسه فيه فده حاجه كويسه وهو كان منتظر بس الفرصه اللى تشجعه
انما لو عشان شاف ناس بتعمل كده فقال لما اعمل زيهم وبس هنا المشكله وهنا التقليد الاعمى
او مثلا بالنسبه لطريقه الكلام
انى كنت بتكلم عادى وماشى الحمد لله تمام
وفجاه عشان شوفت شخص معين اتكلم بطريقه معينه وحلوه عليه
اروح اجرى اتكلم زيه حتى لو مش هيكون الكلام منى لذيذ
فده وحش برده
وفى النهايه بجد
التقليد موجود فى كل مكان بس بدرجات
وبانواع فى التقليد البسيط اللى هيفيد ومش هيضر فى حياتنا اليوميه
وفى التقليد على العمال والبطال وده هيضرك انت اول واحد لانك هتعيش عمرك كله خيال لشخص تانى مش اكتر
وانا باكد تانى نميز كويس اوى بين التقليد والمثل الاعلى
وميرسى جدا على مروركم
سلام