27‏/02‏/2008

رومانسى بس متدين





رومانسى بس متدين


-ايه ده احنا هنهزر ازاى متدين ويكون رومانسى ؟؟؟؟؟

-لالالالالالالالا انسى مافيش حاجه كده

-ليه ياعم الحاج ؟؟؟؟؟؟

- ليه ايه انت مش فاهم انا لو تدينت هيبقى خلاص ممنوع ممنوع وكله حرام ومافيش حاجه نتكلم فيها غير الدين وانا عايز احب

لالالالالا انا مش معاك فى كده ومافيش حد رومانسى يبقى متدين

-طيب بس استنى انا كمان كنت بقول زيك كده فى الاول

من اكتر الحجات الى كانت وقفه بينى وبين التدين كان احساسى انى لما هتدين مش هقدر احب وكان نفسى جوايه حته عايزة تحب اوى

وكان فى بعض الفهم الخاطىء الى كان بيقول ان مش معقول تدين وتبقى عندك رومانسيه

وان الرومانسيه لازم تكون فى الحرام (المصاحبه)واول ما تقلبها جواز هتقلب بنكد ومش هتبقى رومانسيه

ده الجواز قرف الى اخره....

كنت بشوف انا كمان نماذج من الناس مش متدينين خالص وبيعملوا زوجاتهم بجفاء وغصب عنى كنت بربط ده بالتدين وغصب عنى لقيت نفسى ببعد عن الدين وبدورعلى الحب لانى متاكد انى لما هتدين هيروح منى الحب ده تماماوالاحساس ده نفسى فيه

وفى نفس الوقت مش هضحى بيه ابدا

دى حاجه انا مخلوق من اجلهاالواحد كان حاسس انه لازم يلاقى نصفه الاخروتحصل حجات معينه بناومكنتش عارف هل الاحساس ده كله غلط

وهل الاحساس ده بعضه غلط وبعضه صح

ففضلت اأجل موضوع التدين ده لحد ما ادركت ان انا بالطريقه دى مش بس عمرى ما هتدين

لانى مأجل الموضوع ده عشان احب ده انا عمرى ما هلاقى الحب ده الى كان بعدنى عن ربنا

بين الحب ده طلع وهم ولكن الحب الوهمى ده الى بنشوفوا فى هوليود والسينمات ونسمعوا فى الاغانى ولكن الحب الحقيقى هو الحب الى موجود فى النبى صلى الله عليه واله وصحبه وسلم

لقيتوا فى النبى مع ازواجه مع السيدة خديجةومع السيدة عائشه رضى الله عنهماولكن الرومانسيه الحقيقيه مش هى بس المصلحه النفسيه

ومش هى بس ان انا ابقى اخد الى انا عايزاه منها ادركت ان انا لما احب بجد وابقى رومانسي بجد انى ممكن اتصالح مع الدين

مش لازم الحب الى (بحبك,بحبك..)..وفجائه اكتشفت ان انا عايشه عشان وهم مش موجود وانى ممكن اتدين واحب

واحب ربنا تخيل ان نبى الله قال ان اعظم صدقه ان تاكل المرأة من يد زوجهافهل هناك مثل ذلك رومانسيه

والدين يقول حب وكمل جميلك واتجوزولكن نتصدم بالواقع واقع مريرمش لاقيين شغل

عشان نكون جاهزين ماديا للجواز

وواقع تانى ان الاهالى بتكون مغليه المهور وعندها طلبات غير طبيعيه

وواقع تالت ان المجتمع اصلا اتغيرده العلماء التجربه بيقولوا ان هناك فجوة فى ما بين سن بلوغ الانسان وسن الذى يكون جاهز فيه فى الزواج ما بين ال10 سنوات فنقول 10 سنوات حتى يتم حلم حياتى

لا يا عم سيبك من الموضوع ده انا هصاحب هو كده اعمل ايه يعنى اتخنق اموت انا لازم احب

المصاحبه لا احب ان اقول انها غلط او حرام وعندما نتكلم عنها من خلال الدين احب ان اقول انه ربنا هو الذى يقول لنا انها حرام فالدين من عند الله والله يبلغنا بالحلال والحرام من خلال الدين

ولماذا يقول لناهذا الا لانه من مصلحتنا ومن اجلناوعندما ننظر للاخر لانعرف عنه سواء الخارج والظاهرلا نعرف عنه سوا المكياج الحاجه الحلوة وبس

فمثلا واحد صاحب واحده شاف منها الحلو وبس وسابها

وصاحب واحده تانيه شاف منها الحلو بردوا وبس الى اخره.

.بقى عندوا مقياس الاعجاب غير طبيعى فبقى استحاله ان عينه تملى ابدا فضر نفسه وبقى الجواز الى فى العفه وفى الرومانسيه مستحيل بالنسباله

نفس الكلام للبنت بس من زاويه تانيه مش بس المقاييس الى مش طبيعيه الى الواحد بيشوفها فى سوبر مان

وبقت عايزة حاجه مستحيله لانها صحبت كتير لا بس فى حاجه كمان البنت بقى بيتحطم قلبها

امى كانت بتقولى كلمه زمان (الراجل لما البنت تسيبوا باى سبب طلاق او غيره بتبقى زى خبطتة الكوعيعنى بتوجع اوى اوى بس بعد شويه بتختفى لكن انا بحس ان البنت بتتعب اكتر بكتير وبيبقى عندها جرح مش بيتقفل وبيفضل علامه عندها مش بتروح وبتياس تماما ومش بيكون لديها بعد ذلك ثقه بالرجال

حتى عندما تتزوج يظل هذا الاكتئاب وتفضل مشتاقه لحاجه ومشتاقه للراجل اياه ده لان هو سبها فجائه من غير مبرر

فالراجل بالنسباله يشوف واحده بنت ويعجب بيهاوبتبقى عارفه انها مش هتقدر تحب حتى جوزها ده لان فلان ده وحشها ويفضل قلبها متحطم مع انها والله العظيم ما عرفت فلان ده

لكل مشكله ولها حل لكل الى متصحبين مش بتحبها خلاص اتقدملها ولو قبله خلاص صدقنى دى زى الخطبه

ولو مش عندك القدر يبقى تسيبها لحد ما يكون عندك هذة القدرة ولو لبعض هتخدوا بعض

ولو اتقدمت ورفضوا تبقى مش نصيبك ومش مكتوبه ليكواكيد الى ليك خير فيها هتاخدهاولكن هتكون علاقتكوا فى النور

وعندها سوف تعلم انك تحبها حقا وهى ايضا وانك واياها تحبوا الله

كل ما اريده ان تعلم ان التدين لا يعنى عدم وجود الرومانسيه احب فى النور وامام الناس فالله يراك

BosyCaT

8 التعليقات:

غير معرف يقول...

احب اقولك الاول بجد موضوع روعه واختيار موفق فى طرحه
ثانيا انا كنت قرات الموضوع ده قبل كده وعجبنى اوووووووووى
لانه بيناقش حاجه مهم جداااا ومنتشره بطريقه رهيبه بالذات فى الجامعه
المهم انا بقول بجد ان احتمال يكون المتدين اكتر رومانسيه من اى شخصص تانى الكل طبعا هيستغرب
هقولك انا السبب اهوه
المتدين ده اكيد مش كلم اى حد او اى بنات قبل كده ولا ضحك على اى بنت ولا اى بنت ضحكت عليه يعنى نهايه الكلام مشاعره لسه زى ما هى محتفظ بيها كلها
لم يمسها اى شىء
فبجد لما ربنا يرزقه ببنت الحلال والله هيطلع كل مشاعره معاها مشاعره اللى بقالوا سنين محتفظ بيها تتخيلوا كده هتكون قد ايه ده راى
فى نقطه ممكن تكون خارج الموضوع بس حبه اقولها
لما شخص متدين يحب واحده معينه او يعجب بيها
فى بعضهم بيفضل عايش فى صمت ومش يحسسها حتى انه بيحبها لغايه يا عينى ما البنت تروح منه وتحب غيره
واحتمال اصلا كانت بتحبه او معجبه بيه هى كمان بس عدم كلامه خلالها تحس العكس
ممكن اللى يقرا كلامى ده يقول ايه البنت المتحرره دى لا والله مش قصدى يروح يكلمها وبحبك والكلام ده اطلاقا
انا قصدى كنت قرائها قبل كده فى موضوع اصلا
وده كان راى من الاول واقتنعت زياده
انه لو واحد معجب بواحده
بجد يقولها بس طبعا بطريقه كويسه وحلال
بحيث يقولها على مشاعره وعلى رغبه فى الارتباط منها
ويشوف لو البنت هى كمان معجبه بيه يبقه كويس جدا
بس خلاص نقف هنا انا معجب وهى معجبه اوك كويس جدا بس بدون كلام احنا اتكلمنا المره دى بس عشان نتاكد انما بعد كده لالالالالالالا ولا اكن حد فين اعترف للتانى لغايه ما اشوف مستقبلى واكون نفسى واروح اوفى بوعدى ده بجد الصح
لو البنت بقه طلعت مش معجبه بيه
يبقه برده كويس مش عيشت نفسى فى وهم
وعرفت مشاعرها كويس
انما انى افضل احب فيها وساكت
طيب انت تضمن منين انها هتفضل مستنياك
ومش ممكن تكون هى بجد كانت معجبه بيك وكان ممكن يكون فى امل بس بصمتك ضيعتها من ايدك بجد ده راى
الاعتراف اولا لتاكد من المشاعر وبعدين ولا اكنهم يعرفوا بعض زى الاول ويمكن اكتر
الاعتراف ده فائدته بس التاكد من المشاعر عشان مش يعيش فى وهم او مش تضيع البنت من ايدك
طبعا كل ده قصدى على الولد
انما البنت طبعا تخرس خالص ومش اسمع صوتها,,هزار بس دى الحقيقه
ممكن يكون ده عيب وحيد فى المتدين
مع ان انا من راى ان الاعتراف ده مش حرام بدل مش بقول حاجه حرام
..........مجرد راى احتمال يكون صح واحتمال يكون غلط
وسورى عن خروجى عن الموضوع والاطاله
بس كان فى كلمتين فى قلبى لازم اقولهم

غير معرف يقول...

ftانا من رايك ياايمى ان بجد لانساان متدين بطبعه ممكن يكوووون خجوول فلما يجىء يحب حد هيخررج كل حاجه وشوفى بقى متخزززززن الكلام ده بقاله كاااام سنه
فبجد بيكووون فعلا اكتر رومانسيه
اوعدنا يااااارب
وشكراااا يابوسى ع الموضوع الجميل ده

غير معرف يقول...

أولاً موضوع رائع جدا أحييكى عليه

وبجد الكلام جميل جدا .

البشمهندسه نور قالت " لو واحد معجب بواحده
بجد يقولها بس طبعا بطريقه كويسه وحلال
بحيث يقولها على مشاعره وعلى رغبه فى الارتباط منها
ويشوف لو البنت هى كمان معجبه بيه يبقه كويس جدا
بس خلاص نقف هنا انا معجب وهى معجبه اوك كويس جدا بس بدون كلام احنا اتكلمنا المره دى بس عشان نتاكد انما بعد كده لالالالالالالا ولا اكن حد فين اعترف للتانى لغايه ما اشوف مستقبلى واكون نفسى واروح اوفى بوعدى ده بجد الصح
لو البنت بقه طلعت مش معجبه بيه
يبقه برده كويس مش عيشت نفسى فى وهم".

انا مش عارف مش مقتنع بالكلام ده اد كده لان ممكن مايكونش عنده الشجاعه انه يعمل حاجه زى كده او حتى انه مايكونش عاوز يوصلها اى حاجه عشان هو مايضمنش ظروفه او الايام مخبيه ايه.

وعشان هى ماتعلقش نفسها مثلا وف الاخر يضيع كل حاجه
أنا من رأيى انه يحتفظ بكلامه جواه , ولو مكتوبلهم انهم من نصيب بعض أكيد هم من نصيب بعض . ولو مش مكتوب لهم يبقى هم مش لبعض حتى لو عملوا ايه.

موضوع رائع بجد شكرا جدا

غير معرف يقول...

والله يا باشمهندس انا قولت وجهة نظر
بسبب حكايه مرت لحد اعرفه
ياعينى فضل يحب فى البنت فتره وقال هفضل ساكت لغايه ما النصيب يجى
وفجاه البنت اتخطبت
واللى اكتشتفه ان البنت كانت بتحبه هى كمان بس لانه مش وضح ليها وافقت على العريس
هو اه كلام حضرتك صح ان كل شىء نصيب وان هو مش ضامن الظروف
بس برده المفروض ناخد بالاسباب
اتحرك واعمل اللى عليا (بس بالحلال)
وبعدين انتظر نصيبى ده بعد ما سعيت ورا هدفى
مش افضل قاعد 5 6 سنين فى صمت وازعل واضايق لما البنت تروح منى
انا مش بقول روح اقولها بحبك لا ابدااااااااااا
انا بقول اى حد معجب بواحده وواااااااااثق من مشاعره ومن نفسه ناكد على واثق دى يعنى مش لعب عيال
وخلاص رائه ومشاعره استقرت على البنت دى
من راى لو هو حتى مش قادر يروح يكلمها
لان فعلا الموقف هيكون محرج حتى على البنت
يقول لحد قريب منها يوصلها الكلام ده
وبكده يبقه حتى المره الوحيده اللى كان هيكلمها فيها معدش ليها لازمه وبتهايلى كده كمان احسن عشان الاحراج للطرفين .
اه انا فعلا اللى قولته قبل كده ده كان وجهة نظر جت من خلال الموقف ده وكمان كنت قراتها فى موضوع على منتدى نور الهدى
يعنى مجرد افكار وكلام نظرى
ومش حصل عملى لاى حد قدامى
عشان اقول لحضرتك لا كده صح
وطبعا لولا اختلاف الاراء
وطبعا فى ناس بتفضل الصمت سواء الولد او البنت بس بيكون حاسين وانا شخصيا افضل كده بس لو حاسين
والحل اللى قولته فوق ده للناس اللى اصلا بتجرى ورا الحب والحاجات دى
فبقول بدل ما يقعوا فى حاجه غلط يعملوا الحل ده
سورى على الاطاله
سلام

غير معرف يقول...

فعلا كلام حضرتك صح وأقنعتينى بكلامك.
وربنا يوفق الناس جميعا ويهديهم للصواب دايما ان شاء الله
وشكرا جدا على المناقشه

غير معرف يقول...

سلام عليكم

حلو جداالموضوع ياسمسمة ...
انا دلوقتى مش هناقش الموضوع...انا هقول اللى انا مقتنعة اوى بيه ...وعايشة عشانه.. وبعدين نبقى نربط دا بالموضوع ...

بصى ياستى ...

اناطالما مش خطيبة حد ولا زوجة حد ... يبقى مش مسموح لى..إنى أفكر فى أى حد ...
وبالتالى انى مش مسموح لى أحب حد غير لو كان كدا أو كدا...
لأنى مؤمنة جداا ... أنه قلبى ملك لحد واحد بس... فى حياتى .. يعنى انا لما هحب... هحب حد واحد بس وان شاء الله هيكون هو بس صاحب مفتاح قلبى ...
ف ليه بقى أحاول افتحه ويمكن مايكونش هو ده المالك..؟؟
وفى حاجة كمان ... ربنا مابيضيعش تعب حد .. وخاصة فى الموضوع ده ..
ازاى يعنى ؟... يعنى ... لو انا خليتها سايبة كدا... ومااتحكمتش فى نفسى ولا قلبى وبقيت احب كدا وخلاص ..ع الفاضر والمليان ...( ذى ما الفاضين بيعملواكدا يعنى)
أكيد ربنا هيعاقبنى بإنه يرزقنى بحد برضه عمل كدا فى حياته...
ودا اللى مش ممكن ابداا .. وفعلا مش هبقى راضية بيه...

لأنه فعلا احلى حاجة ممكن تتحس... اللى هى أول مرة ...فى كل حاجة...

فلما أكون انا قاعدةعمرى كله لحد مايجى ... ماقولتش كلمة لحد مش من حقه انه يسمعها ..ولا حاولت احس احساس مش من حقى ... أكيد ربنا هيعوضنى بده..خير جداا... ان شاء الله..

نيجى بقى لموضوعنا ...

أكتر حد بيبقى رومانسى ... هما المتدينن.. الاذكياء..
ودا عن تجربة أكتر من شخص....

لأن كل العاطفة اللى جواهم ... بتتفرغ ولأول مرة ... لخطيبتهم أو لزوجتهم...
ودى أحثن حاجة...

عقبال عندكم ... وعندناا...

ان شاء الله

يلااا سلاااااااامز

وأسفة ع الاطالة ...
لكن اعمل ايه ؟؟...
انتواللى بتحطوا مواضيع حلوة كدا زيكم...

الطريق الصح يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاكى الله خيرا على الموضوع الحلو ده

كلامك ده بيفكرنى بالناس اللى بتقول
ان المتدين او الملتزم انسان حزين مخنوق
مش عايش حياتى
انما بالعكس جدا الانسان الملتزم ده بيبقى حاسس بحلاوه فى القلب جميله جدا وطبعا الاحساس ده نابع من طاعته ورضا الله عنه
وفى حاجه تانيه كمان

وهو ان القلب ده حاجه مهمه فى الانسان مش ينفع نفرط فيه لاى حد
لازم للشخص اللى يستاهل بس مش اى كده

وكمان الانسانه اللى هرتبط بيها هحبها لان ده من حب الله
وهدفه رضا الله لازم قلب الانسان يبقى جوه حب الله ورسوله صلى الله عليه وسلم

انا عارف ان النساء فتنه كما قال الله تعالى

ولكن قال الله ايضا فى حديث قدسى

"الشاب المؤمن بقدري، الراضي بكتابي، القانع برزقي، التارك لشهوته من أجلي، هو عندي كبعض ملائكتي"..

التارك لشهواته : طبعا كل واحد وليه شهوه فيه ناس عندها النساء شهوه او المال ....

انا سمعت مره من الشيخ / أحمد جلال
ان حتى الزوجه لا تجعلها تسيطر على قلبك بالكامل لازم يبقى حب الله اعلى من هذا
وان حبك ليها لازم يبقى تحت المسمى ده "رضا الله "

ولازم كلنا بجد نحس الجمله دى
"قلببى ملك ربى وربى حبيب قلببى"

A7MeD RosHdY يقول...

السلام عليكم ورحمة اله وبركاته

احلى شئ فى البلوجيه اسمها احلي اصحاب

وفعلا ربنا يخليكم لبعض

وفعلا مفيش متدين رومانسي
لان الدين الاسلامي بيقول النظره الاولى وبعدك النظرات بعد الاولى حرام وطبعا مفيش حد هيحب واحده هيبقى بيحبوا بععض وماسك ايديها ومشغل الموبايل عينيا بتحبك - كلام بشمهندسه نور القلب من جهه شيخ الازهر حلال اما الدين حرااااااااااااام
وكلام البشمهندسة MEMe صح جدا ربنا يرزقها ابن الحلال والدين والقرأن الكريم الطيبون للطيبات صح
------------------------
ExCeLLeNt BlogEsT in The world

فعلا ---- اجمل موضوع قرأته فى البلوجيه ---

يالا كل سنه وانتم طيبن سنه سعيده عليكم يارب

مليون مبروووووووووك على التخرج عقبال الشغل