31‏/07‏/2008

نزاع الدنيا والدين ؟؟!!!


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا مش عارفه اكتب اقول ايه

بس فى مره حد حس انه نصين
وكل نص فى مكان مختلف تماما عن المكان اللى فيه النص التانى
وفى كل مكان من دول واحد وكل واحد بيشدك ليه باكبر قوه عنده
وانت مش عارفه تروح فين
كلام غريب صح
بس ده فعلا احساسى
مش عارفه الصح من الغلط
تايه
ضايعه
محتاره
يعنى خليط من الخوف على الحيره على اليأس
بس فعلا محتاجه بر ارسى عليه
حاسه انى زباله اوى فى دينى
مش بعمل حاجه لربنا
عايشه حياتى بس اكل واشرب وانام
فين دينى من الحاجات دى كلها
اه بصلى واصوم والحمد لله حجابى بدات اظبطه عن الاول كتير
وربنا هيساعدنى كمان وكمان
ان شاء الله
بس ياتره دى يجى حاجه فى الحاجات الكتير اللى ربنا بيعملها لينا
ليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
مش قادره اعمل اكتر واكتر
ليه مش بركز فى نص واحد بس
ليه مقسومه بين الدنيا والاخره
ليه كل ما احسن ان خلاص لازم اعيش لدينى
تيجى دنيتى وتقولى لالالالالالالالالالالا وبصوت عالى كمان
هو كل الناس كده ولا انا بس اللى كده
ونفسى دى تقولى لا انتى كده كويسه وبتمشى خطوه خطوه
وانا اقولها لالالالالالالالالا
الناس الكويسه دى احسن منى فى ايه
لو مت دلوقتى هقول لربنا اصل كنت بمشى خطوه خطوه
تناقض رهييييييييييييب فى حياتى الفتره دى
ومش عارفه
نفسى اعدى بقه على بر الامان

نفسى اعيش روحنية الدين
نفسى احس بطهر النفس واطمئنان القلب
بجد اكيد شعور حلو
مش عارفه كتبت البوست ده ليه
بس حاسه ان فى ناس كتير زى
حاسه ان ممكن كده بقوى نفسى عشان اعمل الصح
كده بوعى ناس كتير انهم يبدا يفكروا فى اخرتهم
ممكن اللحظه دى اموت وانا بكتب هلحق اعمل لاخرتى امته
ربنا معانا ياااااااااارب

نــــــــــــور القلب


7 التعليقات:

e_emy يقول...

سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كمان مش عارفه اكتب ايه

بس انا زيك كده مقسومه نصين برضه):
وبحاول التزم بجد واقول ليه مبقاش احسن

بس مش عارفه ايه الى بيحصل
وليه انا مقصرة جدا والوقت بيضيع على الفاضى !! وبفكر وبحاول انفذ بس بقف
معرفش ليه )):

ف الاخر بدعيلك وبدعى لنفسى ولكل المسلمين بالهداية والتقرب الى الله
يــــــــــــــــــــــــــارب

تقبلى مرورى

غير معرف يقول...

سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
على فكرة ان الموضوع المره دى مواثر جدااااااااااااااا
وانا نفسى اغير من نفسى بجد بس فى مانع ايه هو انا معرفش وربنا يتقبل منك يا رب
وفى النهايه اقولك ربنا يهديكى يا راب يا ايمان

غير معرف يقول...

"ليه مش بركز فى نص واحد بس"
تاريبا ممكن تكون دي المشكلة لان الانسان بطبيعتة مخلوق في الدنيا عشان يتعامل معاها و يعمرها.... الي اخرة , و في نفس الوقت لازم كل دة يكون تحت اشراف الدين و تبع تعاليم الدين و يسعي الي الاخرة و الجنة ان شاء الله

لاناانتي لو سبتي الدين و رحتي الدنيا بس او العكس سبتي الدنيا و رحتي للدين بس دة هيسبب عدم توازن و يولد الحيرة دي

لازم التوازن يكون موجود و تحاولي اة تتقدمي في الدنيا واكيد تتقدمي او تكوني احسن في الدين .

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوعك جميل ايمى بس انتى قلتى فى كلامك اسباب المشكلة اللى كلنا فيها دى اولا النفس ثانيا الناس. دايما النفس بتبقى ميالة للهوى وللدنيا لو عملتى حاجة مخالفة لهواها تلاقيها بترجعك ودى حلها انك دايما تعوديها على الطاعة ومتلبيش طالبتها لو مش صح كما قال سدنا عمر بن الخطاب فى احد المواقف "أكل ما تشتهى نفسك ياعمر تلبيها ؟" ثانيا الناس .. مش هتلاقى الناس كلها موافقاكى اكيد كتير هيكون ضدك والعكس ..اهم حاجة تدعى ربنا انه يقربك منه ويقربك من اى عمل تنتفعى بيه وتنفعى بيه الدين وتذكرى ان الدنيا مزرعة للاخرة .. ربنا يهدينا جميعا يارب
يارب ترسى على بر وترتاحى ..

غير معرف يقول...

ايمان بصي انا هقولك حاجه
حاولى بقدر المستطاع تسمعى دروس دينيه كتير
ويا سلام بقى لو يبقى ليكي يوم فى الاسبوع تحضري فيه درس فى المسجد
يعنى تشوفي مسجد قريب منك بيكون فيه درس اسبوعى وحاولى تواظبي عليه متفوتيهوش لاى سبب من الاسباب
بجد ده حاجه كويسه جدااااااا

بصي يا ستى دلوقتى الموبايل بتاعك بيحتاج كل فتره يتشحن صح
ولو مشحنتيهوش هيحصل ايه ؟
اكيد هيفصل

قلبك نفس النظام لازم تشحنيه كل فتره وإلا هيفصل

وفي الاخر ربنا يوفقك ويهديكي يااااارب

غير معرف يقول...

e_emy
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا قمر
تصدقى مش انا ولا انتى بس كده
كل اللى بجد نفسهم يكونوا كويسين كده
كلهم نفسهم يعرفوا يتغيروا بس ازى دى اللى نفسى اعرفها
وفعلا ربنا معانا يارب ويهدينا
وميرسى يا حبى على ردك
____________________________
الطائر الحزين
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
فعلا يا محمود دايما الانسان بيحس بحاجه بتمنعه
بس نقول ايه وانتى اكتر واحد فى البيت شايف انا عامله ازى
بس ربنا يهدينا كلنا يارب
ميرسى يا حوده على اهتمامك
_____________________________
hunikal
اوك فاهمه كده
انا قصدى هنا حاسه انى عاطيه لدنيا اكتر من حقها
والمفروض اعطى الاخره اكتر لان دى مستقبلى
مش اقول الدنيا الاول وبعدين الاخره
او ااقول الاتنين زى بعض
لا المفروض الدنيا دى لمجرد انى اعمل فيها للاخره مش انى افكر فيها اكتر من الاخر
اصل لو عشت الدنيا زى ما هى كده يبقه عمرى ما هوصل للاخره اللى انا عاوزها
وعلى العموم ربنا يهدى الجميع
__________________________
ايمان
فعلا يا ايمان كلامك كله صح
دى المشكله النفس وممكن نقول الناس
كلها عوامل بتادى لنفس المشكله
بس فعلا الصح هو اللى يتغلب على كل ده ويعيش صح
عشان يوصل للطريق الصح
وربنا يريحنى ويريح الجميع يارب
ميرسى يا قمر على مرورك
_________________________
hend89
حل كويس فعلا يا هند بجد وفعلا بدات اسمع دروس بشكل مستمر وربنا معانا يارب
بس انا خايفه تكون بطاريتى بتسرب
ولا كتر كلام الناس عليها والنفس اللى مش عاجبها حاجه تفضه على طول
على العموم ربنا معانا ياااااااااااارب
وميرسى يا قمر على مرورك
__________________
ميرسى يا جماعه
سلام

غير معرف يقول...

ايمى
اولا ازيك
ثانيا وحشانى جدا
ثالثا حمد لله ع سلامتك ولو انها متاخره ع البولج شويات كتيره
رابعا بقى
مفيش احلى من الدعوه ديه
ان ربنا يثبت ايمانك ويقويه
وكل عام وانتى الى الله اقرب وع طاعتيه ادوم
وربنا كريم يا عثل