21‏/05‏/2008

هل تقبل ان تكون مسكن للآلام؟؟؟؟؟؟؟



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بما ان النهارده ليلة امتحان الداتا ميز قصدى الداتا بيز



وبما انى مخنوقه ومش عارفه ازاكر ولا اركز فى حاجه خالص



وكالعاده معظم وقت المزاكره بيبقى سرحان ورسم واللذى منه



المرة دى وانا بزاكر افتكرت حاجه كده حصلت مع حد اعرفه واتسالت السؤال ده قبل كده



هل ترضى ان تكون مجرد مسكن للألام ؟؟؟؟؟؟؟



يعنى هل تقبل ان الطرف الاخر يختارك لمجرد انه عايز ينسى جرح تجربه قديمه



ايا كانت العلاقه صداقه اوخطوبه اوكتب كتاااب اوشكبه :):)
واختارك عشان انت احسن الموجودين وعايز يخرج من الحاله دى وخلاص



ياترى انتوا ايه موقفكم من الحكايه دى وهل ترضوا فعلا سواء ولاد او بنات ولا لا؟؟



السؤال اجبارى ومافيش ام سى كيواحنا هنتبهدل ام سى كيو بكره


يلا سلامزززززز
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
BosYCaT

11 التعليقات:

Nada يقول...

عن نفسى عمرى مااقبل انى اكون مسكن الام لشخص مهما كان حبى ليه هاقوللك ليه..انا هاكون بحبه وهيبقى كل شىء فى حياتى لكن انا بالنسبة له مجرد حاجة بتنسيه جرحه القديم وهاعيش نفسى فى وهم على الفاضى ده غير انى كبنت ده هيأثر على سمعتى...فليه المجازفة فى حاجة غير مضمونة ؟؟اما بالنسبة للولاد فاعتقد برضه ان مفيش ولد محترم يقبل انه يتعرف على بنت لمجرد انها تنسيه جرحه مش اعتقد فى حد يقبل كده الا القليل اوى..

Angel يقول...

السلام عليكم
مبدأيا هو الموضوع ده مهم نوعا ما
واكيد بيحصل
بس انا هاقولك رأى ولاول مره أتكلم فى الموضوع ده"انا عمرى مافتحت قلبى لحد ولا هافتح قلبى لحد الا اللى تربطنى بيه دبله وكتب كتاب ان شاء الله "وأكدى كمان على "كتب كتاب "دى ,لان بصراحه مفيش حد يستهال انى اهدر عليه ولو شويه حنان صغيرين من غير ماتكون بتربطنى بيه علاقه اقلها كتب كتاب,لان الانسان الوحيد اللى يستهال كل الحنان والحب هو شريك الحياه وبس ومفيش انسان فى الدنيا يستهال انى اخسر عليه دينى ولا دنيتى .

بس بتهيألى ده ردى على الموضوع ده

وشكرااا على الموضوع ولو انا مش عارفه مين اللى كتب الموضوع بس المهم كلهم زمايلنا وحبايبنا
واحلى سلام لشله بلقاس
وبتمنى من الله انك ياايمان"نورالقلب"
تنطقى كلمه" نعم" صح
مش "نحم" اكيد انتى فاكره طبعا

غير معرف يقول...

اولا شكراا على ردكم ياجماعه والله
ثانيا بقى انا مش عارفه انتوا قومتوا عليا كده ليه انتوا فهمتوا سؤالى غلط على فكره
انا قلت ايا كانت العلاقه
ممكن واحده تختارك تبقى صاحبتها لمجرد انها اتخدعت فى واحده قبل كده وعايزة تنساها وتاكد لها انها لقت احسن منها مليون مرة
ممكن خطيبك او جوزك اللى يتقدملك ده

يكون برده متقدملك عشان ينسى بيكى حد تانى
وهو ده اللى انا اقصده
لكن انا عمرى مقصد اللى انتوا فهمتوه ده خالص على فكره

وبالنسبه لكلامك ياندى طبعا عندك حق
عمر مبنت تعمل حاجه تاثر على سمعتها
او حتى شكلها بينها وبين نفسها وقدام ربنا هى بتبقى مبادىء وماشيه عليها

وبالنسبه لكلامك ياانجل
اكيد كلامك صح وميه ميه وتقريبا هو ده برده نفس المبدا اللى انا محدداه لنفسى
لان قلبى هيكون لشخص واحد بس مينفعش حد قبله يلمسه ولا يعرف طريقه حتى

انا ياسمين على فكره
وانتوا على فكره رديتوا قبل ماخلص كتابه البوست
وقبل مظبطه
يارب تكونوا فهمتوا قصدى
(الله يخرب بيتك يا هبه انتى السبب )

غير معرف يقول...

موضوع جميل ياسيما .. ومهم
اممممممممم
انا ممكن اقبل اكون مسكن للالام اه
لكن مكونش بديل عن حد او انى اكون معاهم بس علشان ينسوا حاجه تانيه

كل واحد ممكن يعمل كده بس بيبقه علشان يثبت لنفسه انه يقدر يعيش من غير شخص معين وبالتالى بيدور على حد تانى ينسى معاه الاولانى بس المهم ميظلمش الحد التانى دا وميخدعوش

وف اخر كلامى لو العلاقات بين الناس كده يبقه محدش هيبقه مخلص لحد

غير معرف يقول...

hey , nice topic ya sema ...we talked feeh abl kda ...w ana ha2ol ra2iy tany :-

هو انى أبقى "مجرد مسكن للآلام" فا الكلمة كتعبير كدة ... أصلا جارحة و أكيد أكيد ماحدش يرضى كدة مهما كان يعنى لان دة لو كان أساس أو نية حد من الطرفين فا دى أصلا مش تتسمى علاقة بمعناها الحقيقى "أيا كان نوعها" , دى هتبقى زى حاجة كدة عبيطة :D و رغم انى بقول كدة فا فيه احتمال ان العلاقة دى بجد تتحول بعدين ... أنا حاسة انى خرجت عن الموضوع شوية بس ما علينا ....
انما كون انى أبقى مع حد "أيا كانت نوع العلاقة برضة أكيد مع الاختلاف فى طريقة العلاقات أقصد جواز , صداقة .... so on " فا أنا عن نفسى بصراحة ممكن أقبل :$:$:$ دة سببه ان اللى يحب أوى ممكن يعمل أى حاجة , مهما كانت جارحة أو معناها حتى يسبب أى جرح ... و وقتها مش بنفكر احنا شكلنا ايه قدام الناس و لا حتى قدام نفسنا ىن مجرد بس انك تفكر انك تضحى عشان حد غالى عندك ... فا دة فى حد ذاته .... ممكن أقول انه بالعكس بيبقى سعادة ... أكيد ناس كتير هتختلف معايا ... بس أنا بجد حاسة انى ممكن أعمل كدة ... مش ممكن دة أنا متأكدة انى أعمل كدة :D
برضة أنا بقول انها تختلف من موقف لموقف و من شخص لشخص برضة .....
فى حاجة أخيرة أحب أقولها ... ان بجد أيا كان الموقف نفسه أو اللى هيحصل بين اى اتنين ... فا هى أكيد هتختلف من علاقة لعلاقة .. أنا عموما مش بحب أعمم قاعدة معينة .. بكره كدة جدااا :S ...

any way , hope i wasn't heavy , w kaman akoon fhemtek sa7 , w tkoony kaman fhemty asdy "as u lways do ;):D".....

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احييكى على موضوعك ياياسو ..... هو مهم وبيحصل كتيير


بس انا رايي من راى ايمان ........... مسكن الام ممكن بس من جهة معينة اقصد مش تبادل مشاعر والنظام ده لا ان حد يقولك على اللى جواه مش العكس " الموضوع عامل زى اللى بيتقال عليهم دكاترة نفسيين كدة" .. و عمرى ماهارضى انى اكون بديل لكن ممكن فى حالة واحدة لو حسيت ان الشخص الاولانى اتمحى من حياة الحد ده باستيكة ... خلوة استيكة دى ^_^


وكلام ملكة الرومانسية والملاك اكتر من رائع واوافقهم عليه بشدة........... لان عمر ماحد شاف منى جزء الرومانسية ده حتى اقرب اصحابى وبكون انطوائية شوية من الجهة دى .... وكتيير من اصحابى حاولوا معايا وماما اولهم لكن مافيش فايدة باقضي دور المستمع منهم بس لكن العكس لا..لا..لا .......لالالالا على راى جوز زينت فى مسلسل "احلامك اوامر" ^_*

واخيرا تحياتى لكل شلة بلقاس........ وربنا يوفقكم

غير معرف يقول...

سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...

بقالى عشر ساعات ... ببعت ف الرد ... ومــــــنه .. لـــــــه...
المهم بقى..
بصى يا سيما .. يا بنتى ...
لو الموضوع اللى بتتكلمى فيه قاصد الصداقة .. بين بنات يعنى ..
انا مابقتش اشوف الصداقة علاقة one to one ...
يعنى طبيعى ان فلانة تبقى صاحبة فلانة تانية وتالتة وكدا .. عادى كلنا صحاب ..
ولكن لو فرضنا فلانة بعدت عن فلانة ..
او كدا .. وقربت منى انا .. فمفيش مشكلة .. ماحنا صحاب اصلاا ..
يعنى اجابة سؤال حضرتك هنا ...
انى مش شايفاها .. اصلاا .. مسكن الم او أى شيء من هذا القبيل
تكلمة رأيى فى الموضوع دا باستفاضه انتى عارفاه ...
ثانيا بقى حضرتك ...
لو حب ..خطوبة أو كدا ...
انتى برضه عارفة انى مقتنعة بفكرة ...
ما الحب الا للحبيب الاول ....
وبما انى يافندم ... مستنياك عمرى كله ... وقلبى .. ماحاولش يتفتح غير بيك ...

فخلاص سيادتك ... لازم تيجى لى ... كامل ... مش ناقص من ولا فتفوتة تفكير واحدة فى حد غيرى ..
اذن الاجابة على سؤالك .. فى الحالة دى هتكون ... لا مش هقبل اكون مجرد مسكن الم كدا ...
لحد حب فعلا قبل كدا ... وهو عمره ماهيحبنى ذى ماكان بيحب قبل كدا ..
لأنى زى ماقلت .. ما الحب الا للحبيب الاول ...
وهى فعلا مرة واحدة ... بس اللى فى عمــــــــــرك كلــــه هتحبى
...بس .. بجد ... مهما ان كان الانسان .. ناوى حاجات كتيـــر فى حياته وعايش عليها .. فكله مقدر ومكتوووووب ...
بس اهو برضه الواحد عايش على مبدأه


طولت ... بشلل طبعااا ...لكاكة ان عارفانى ...
بس انا قلت لك .. مواضيعك تحفـــــــة دااااااايما ...
ماشاء الله وشكرااا جدا ... على شوية الفضفضة اللى ع السريع دى ...
وافتكرى اننا لسة ماخلصناااش ...اوك ؟؟ ...
سلااااااااااااااااااااااامز بالثندوفاندى...

غير معرف يقول...

salamo 3alikom :)
ana a3taked ya sema n el7aga dy f3lan bt5telf men 7ad ll tany ,bs i myself law da ma3a wa7da sa7bty f ana momken a2bal akoon mosakeen leha :) da tab3an lw ana ba7bha gdn w bada7y 3shanha laken da lw ma3a 7beby :$ f ana mosh ha2bal akoon kda ra3`m 7oby leh la2en elwa7ed momken ykoon leh aktar men sa7eb bs bykoon leh 7abeeb wa7ed bs :) :)

Angel يقول...

"ثانيا بقى انا مش عارفه انتوا قومتوا عليا كده ليه انتوا فهمتوا سؤالى غلط على فكره "

لا ياحبيبتى والله, شفتى انتى اللى فهمتينا غلط اهو.
احنا كلامنا مش موجه ليكى ولا لاى حد احنا بنقول رأينا فى الموضوع بس
كل واحده بتشوف هى ممكن تقبل ولا ترفض ولا هايكون رد فعلها ايه, يعنى الموضوع مفتوح.

"وانتوا على فكره رديتوا قبل ماخلص كتابه البوست
وقبل مظبطه"

ههههههه معلشى احنا اللى كنا مستعجلين كانت ظروف امتحانات بقى وانتى عارفه الهبل اللى بيحصل.
فعلا انالاحظت اختلاف الموضوع بعد التعديل لانك تقريبا اضفتى العلاقات(خطوبه-صداقه-كتب كتاب-....) ,والتوقيع.

وميرسى تانى ليكى يابوسى على البوست
ومستنين جديدك ان شاء الله وخليكم مستمرين فى الكتابه بقى مش عايزنكم تقفوا عايزه كل يوم افتح البلوج الاقى بوست جديد

سلام

غير معرف يقول...

e-emy


لو العلاقات بين الناس كده يبقه محدش هيبقه مخلص لحد

عندك حق والله ياايمى
ميرسى ياجميل على ردك
***********************
nonyaaaaaa


دة سببه ان اللى يحب أوى ممكن يعمل أى حاجة , مهما كانت جارحة أو معناها حتى يسبب أى جرح ... و وقتها مش بنفكر احنا شكلنا ايه قدام الناس و لا حتى قدام نفسنا ىن مجرد بس انك تفكر انك تضحى عشان حد غالى عندك ... فا دة فى حد ذاته .... ممكن أقول انه بالعكس بيبقى سعادة .

عاجبنى اوى ردك ده يارورو بجد
بس المهم انك تضحى للى يستاهل واللى يقدر تضحيتك دى
وبعدين لازم عشان اضحى اتاكد الاول ان الطرف الاخر ده نسى اللى فات نهائى او عالاقل مش ناوى يرجعله تانى

ميرسى ياكميله على ردك :-*

*****************************
mirage
حبيبى منوره البوج والله

مسكن الام ممكن بس من جهة معينة اقصد مش تبادل مشاعر والنظام ده لا ان حد يقولك على اللى جواه مش العكس " الموضوع عامل زى اللى بيتقال عليهم دكاترة نفسيين كدة" .. و عمرى ماهارضى انى اكون بديل لكن ممكن فى حالة واحدة لو حسيت ان الشخص الاولانى اتمحى من حياة الحد ده باستيكة ... خلوة استيكة دى ^_^


جبتى الخلاصه والمفيد والله يابنتى
احييكى بجد على ردك هو ده القرار اللى انا مستنياه ياوزة قصدى يانسمه :):)

***************************
MeMeeeeeeee
ماى هيروووووو


لو الموضوع اللى بتتكلمى فيه قاصد الصداقة .. بين بنات يعنى ..
انا مابقتش اشوف الصداقة علاقة one to one ...
يعنى طبيعى ان فلانة تبقى صاحبة فلانة تانية وتالتة وكدا .. عادى كلنا صحاب ..


you are right
الصداقه المفروض وان تو مينى (داتا بيز بقى :d:d)
وطول عمرى بقول كده ومقتنعه بكده



فخلاص سيادتك ... لازم تيجى لى ... كامل ... مش ناقص من ولا فتفوتة تفكير واحدة فى حد غيرى ..
اذن الاجابة على سؤالك .. فى الحالة دى هتكون ... لا مش هقبل اكون مجرد مسكن الم كدا ...
لحد حب فعلا قبل كدا ... وهو عمره ماهيحبنى ذى ماكان بيحب قبل كدا ..

وجهة نظر برده
وحاضر هفضل فاكره نكمل كلامنا
ميرسى كتير على ردك

***************************
Butterfly
ايه ده دعاء هنا مش ممكن
حبيبى منورة بجد انا لاقيت كمية نور هجمت كده فجاة ماشاء الله

myself law da ma3a wa7da sa7bty f ana momken a2bal akoon mosakeen leha :) da tab3an lw ana ba7bha gdn w bada7y 3shanha laken da lw ma3a 7beby :$ f ana mosh ha2bal akoon kda ra3`m 7oby leh la2en elwa7ed momken ykoon leh aktar men sa7eb bs bykoon leh 7abeeb wa7ed bs

ايوه عندك حق بالنسبه للاصحاب ممكن اقبل اكون مسكن ليها او انى اخفف عنها واطلعها من حالتها بس مش اقبل انها تكون واخدانى لمجرد انها تضايق التانيه او تحسسها انها معايا عشان انا احسن منها او كده لانها كده ببساطه تعتبر مش واخدانى صديقه ليها بمعنى الكلمه ولا بتحبنى بجد لا دى واخدانى
عشان تغيظ بيا التانيه وده مقبلوش

ميرسى بجد يادودو على ردك
********************************
angle
لا ياحبيبتى خلاص والله ماحنا فهمنا بعض عالطبيعه الحمدلله وكل واحده عرفت توصل فكرتها للتانيه
هى الردود الاولى احسن حاجه فيها ان انا وضحت وجهة نظرى فى الاول عشان يبقى الكل عارف انا اقصد ايه ومحدش يفهم غلط وكويس انها كانت فى الاول
وطبعا يابنتى عارفه انا هبل الامتحانات ده انا كنت ساعتها مهيسه جداا يلا الحمدلله عدت على خير

وميرسى ياجميل على ردك وان شاءالله تشوفى جديد دايما تابعينا انتى بس :)

*************************
فى الاخر بجد ميرسى ليكوا كلكم على ردكم
ويارب ميحصل الموقف ده لحد مننا ابداا
سلامززززززززززز

غير معرف يقول...

بصرااحه الموضوع حلو
وحااسس ان انا اتورطت اكون حاجه زى كده
بطريقه او باخرى مش عاارف بس
منه لله بقه الى كان السبب
وشكرا ع الموضوع الجميل ده
سلام عليكم