23‏/03‏/2008

هل جربت ان تقف فى وجه دموعك؟؟؟؟؟؟





هل حاولت أن تبقي عيناك جافة من الدموع في دنيا تملؤها تلك القلوب القاسيه؟


انا جربت


هل جربت أن ترفع راية التحدي في وجه حظك السىء؟


انا جربت


هل فكرت بأن الدنيا حقيرة و لا تستحق أن نحزن من أجلها؟


انا فكرت


هل حاولت أن تقف وقفة صارمة في وجه أحزانك ولو بابتسامة؟


انا حاولت


هل حاولت أن تعايش الفرح برغم حزنك الذي يسكنك؟


انا حاولت


هل جربت أن تقف في وجه دموعك وتمنعها من السقوط؟


انا جربت


هل فكرت بأن الحياة واحدة وحاولت أن تجعلها ذكرى جميلة؟

حاولت افكر


*** تســاؤلات كثيرة تمر بعقلى ***

فلا أعلم إن كان للفرح وجود دون أن تسبقه الحزن !!

ام انه لم يعد هناك مكان للفرح !!
BosyCaT

8 التعليقات:

غير معرف يقول...

seeeeeeeemaaaaa

عثل طول عمرك ....

أعتقد إنك عارف إجابة كل سؤال من دول عندى ....

لكن أنا هقول حاجة واحدة بس .....

When You Want To Do Something...Be
Sure That U Will Do It... Whatever This Thing Difficult OR Impossible
وصلت ...

سلاااااااااااامز ياقمر

غير معرف يقول...

ياااااااااااااه

بجد انا دمعت وانا بقرأ

اسئلة بجد كلها ف بدور ف عقل كل واحد فينا وخصوصا ف سننا دا الى هو مرحلة التجارب بين الناس وان اننا نعرف الصح من الغلط


بس عاوزة اقول حاجة علشان نفرح بجد لازم نجرب طعم الحزن علشان نحس بطعم الفرح

لو محسناش الحزن مش هنحس بالفرح

ويااااارب يااااااااارب تجعل ايامنا كل فرح دايما ياااااااارب



ميرسى ياسيما بجد موضوع رااائع

غير معرف يقول...

على ما اعتقد ان الاسئله دى بتمر فى دماغ كل واحد
بس بتختلف تاثرها على كل انسان حسب قدرته على تخطى المرحله دى
ممكن اكون كنت اكتر حد تعبان فى حياتى بقابل مشاكل كتير جدااااااااااااااا
سواء اصحابى او مع اى حد
بجد كان فى عوامل كتير تؤدى للحزن الشنيع
بس ارادتى قرارت اهزم الحزن ده مهما حصل
طبعا فى الطريق هيقابلنا حاجات كتير ترجعنا لورا وهتكون من اقرب الناس ليك
بس الاراده وحب انك مش تكونى حزينه هيدفعوكى لقدام وقدام اووووووووى
بلاش نعيش فى الوهم ده كتير لان بعدين هنحبه اوى وهيكون من الصعب تركه
موضوع مميزه يا باشمهندسه
بس فكرى صح بلاش النظره دى حاولى تتغيرى وتغيرى اللى حواليكى بلاش استسلام

غير معرف يقول...

MeMe
والله انتى اللى عسل ياحبيبى
اكيد طبعا عارفه اجابتك من نفس العينه اناعارفه :D
ردك وصل يافندم وحطاه فى دماغى وان شاء الله بحاول فيه بجد وانتى عارفه كده كويس

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

e-emy
اسف يافندم على انى خليتك تتاثرى بالكلام
انا برده ملاحظه ان فيرس الكآبه منتشر
فى المكان كله بقاله فترة ومش عارفه هيروح امتى بجد
وهى فعلا دى مرحلة تجارب واكتر مرحله ازعجتنى جامد مرحله الجامعه دى بجد
حسه انى اتنقلت حياة تانيه خالص من كل النواحى والتفكير والناس وكل حاجه بجد
على فكره انا خلاص حسيت الحزن ياريت بقى الفرح يجى وانا هاخده بالحضن بجد وهحس بيه اوى
بس هو يحى :-s

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غير معرف
شكراا على مرور حضرتك وعلى النصيحه
بس بجد انا مش عايشه الوهم ده خاالص
ولا بحب كده والله
انا اسئلتى واجابتى كمان بتوضح ان انا مش مستسلمه للحزن ابدا بس انا فى الفترة دى حسه ان النور قاطع عندى
وكل ماحاول انور لنفسى ولو شمعه صغيرة
الاقى حد يجى من ورايا ويقولى ييا هوف :-s
هما مش عارفين اصلا انها ضلمه ومش محتاجه حد يطفيها اكتر من كده وفاكرنى بهزر لدرجه انهم وصلونى انى مش هاعرف ارجع زى الاول وخايفه النور ميجيش تانى
اكيد كمان هحاول مش استسلم ان شاء الله مهما كانت الظروف وكلام حضرتك ماخوذ بعين الاعتبار وهيفضل فى دماغى
وهحاول ارجع زى الاول
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شكراا لمروركم كلكم ودعواتكم معايا محتاجاها بجد

سلام عليكم

غير معرف يقول...

هل فكرت بأن الدنيا حقيرة و لا تستحق أن نحزن من أجلها؟
yeah fakart kteeeeeeeeer , look ana mesh 7ad mosha2em 5ales walahy , bs hwa fe3lan kda , lma neeggy nefakar e7na leeh hena aslan hanla2y en mesh 3ashan el donya dy la2 da e7na here 3ashan el a5ra ..... lazem ykoon fy dma3'na en kol shee2 naseeb w naseebna elly maktooblena haye7sal haye7sal ....w fy ay 7ala lazman w labod w 7atman :D:D nkoon radyeen coz ay 7aga te7sal mahma kanet 7elwa or we7sha fa heya bgd 5eer leena w mesh hayeb2a feeh a7san menha .....
nice topic ya bosy ya kameeeeeeeeeeeel :D:D....hope i wasn't a heavy membre b2a ;):D

غير معرف يقول...

nonya
sure everything from allah is good and i accept it ofcourse

w kol she2 naseeb tab3an w kolo 5eer walahy akeed 7atta law elzaher eno shar f rabena akeed gayebly 7aga 5eer wana msh fahma aw msh 3arfa

w el7amdo lellah 3ala kol she2
enty 3arfa n ana kaman aktar wa7da bkrah elka2aba w el7ozn w
eltasha2om
w enty aktar 7ad fahem w 3aref en ana msh bab2a kda 3`eer lama beykon fad beya fe3lan mn kol 7aga 7awalya wenty akeed 3arfa a3`lab elasbab

merci ya 7abeeby 3la radek
w tab3an enty msh 3do t2eel wala 7aga ya gameel
enty nseety en elblog bta3ek wala a ??????

غير معرف يقول...

السلام عليكم
انا حقول حاجة بسيطة بس
بحييكى يا ياسوو يا حبيبتى اولا
ثانيا....مفيش حاجة مستاهلة ولازم لما تقعى تقومى تانى عشان تقدرى تكملى
وانا زيك واكتر منك بس طول منتى مبتسمة للحياه واى حاجة تحصل تخديها ببساطة وتقولى عادى هيا الدنيا كدا ومتفكريش فى اللى فات......
قابلينى لو تعبتى كتير....انتى اللى تبقى ضحكتى عالدنيا مش هيا اللى ضحكت عليكى
وحطول عليكى
اسكت احسن

غير معرف يقول...


ردى ...انتى قلتيه
لم يعد هناك مكان لللفرح