16‏/03‏/2008

احبكـــ اكرهكـــ


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


انا هتكلم معاكم في حاجة هي بتحصل كتير وممكن حد فينا يكون عاشها اوحصلت لحد من صحابه ,وهي ان بيكون في اتنين بيحبوا بعض وفجأة نلاقيهم بعدوا عن بعض ,طبعاً في اسباب كتيرة ممكن تكون سبب الفراق ده:مثلاً حصلت خلافات بينهم,مش قادرين يكملوا مع بعض او الاقارب مش موافقين وفي اكيد حاجات تانيه .بس في سبب تاني انا شايفه انه بيحصل كتير وهو ان احد الطرفين ماحبش التاني اصلاً من البداية ,كل الحكايه انه لقي حد بيحبه اوي ومهتم بيه وعاوز يقدمله كل حاجة حلوة فهو في المقابل بيحاول يسعد الانسان ده بانه يقوله كلمة بحبك حتي وهو مش حاسس بيها ,وعشان طبعا هو مش حاسسها بالتالي بيبدأ يشعر بالندم ويقول ايه ده؟؟ ايه اللي انا عملته ده؟؟ انا ورطت نفسي كده ليه؟؟وبيبقي ادامه حاجة من اتنين :اما يكمّل مع الانسان ده ويقول كفايه انه بيحبني والواحد بيبقي فرحان لما يحس انه السبب في سعادة اي حد,واما انه يقول طب ليه انا اظلم نفسي معاه واظلمه معايا انا هاقوله حقيقة شعوري احسن .بس بجد في حالة انه اختار الحل التاني ده هيبقي كسر قلب الانسان ده اوي وجرحه جرح صعب مش ممكن ينساه وهو كمان هيتعذب اوي وضميره هيفضل يأنبه دايماً علي اللي عمله في انسان كل ذنبه انه حبه بجد,وهيخاف اوي يشوفه مره في طريقة ,بجد وقتها مش هيقدر يتحمل نظرته ليه ,لانها هتبقي نظرة مليانة جرح وعتاب وفي نفس الوقت فيها حب لانه بجد مشكلته انه مش عارف يكرهك لانه حبك بجد والي يحب اوي عمره مابيعرف يكره .وفي الاخر بنصح اي حد مايقولش كلمة بحبك دي الا لما يكون حاسسها بجد ومقتنع بيها وكمان عشان مايظلمش معاه حد مالوش اي ذنب غير انه حبه بجد.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


written By:ButterflY

5 التعليقات:

غير معرف يقول...

وفي الاخر بنصح اي حد مايقولش كلمة بحبك دي الا لما يكون حاسسها بجد ومقتنع بيها وكمان عشان مايظلمش معاه حد مالوش اي ذنب غير انه حبه بجد
nice topic ya dodo ....really i feel u gdnnn ...w really bardo ana fahmaky awyy.....w hwa any way , i think that love is not just a word or just a feeling....it is many things in 1 word .....hope all will have their dream of love bgd ...
;););)

غير معرف يقول...

سلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحفة يادودو والله.... جامد جدااا ...
... وجاى فى وقته تمام ...
والموضوع مش مجرد نصيحة ... هو اكبر من كداا بكتير ..

.. لما حد بيبقى بيقول حاجة ويعمل عكسها تماما...هو خان نفسه قبل مايخون حد ...

وكفاية نظرة الناس ليه عاملة ازاى ..
. بعد ماعمل كداا ...
أنا عن نفسى بجد مش بطيق أشوف وش حد عمل كداا...

وفعلاا من حبنا حبيناه وصار متاعنا متاعه ومن كرهنا .... يحرم علينا اجتماعه...
وفعلااا يا رنون بحبك مش كلمة هتتقال ... وخلاص ... مش شرط تتقال اصلاا وخاصة بين اللى بيحبوا بعض بجد ......انما انا قلتها قبل كدا ... بحبك بقت كلمة تتقال .... إلى ان تتم المصلحة بين طرفين... وفجأة ... الحرارة اتقطعت...أو انا زهقت من فلانة اللى بحبهادى ... وعايزة اغير ...وحد جديد ظهر...والقديمة كانت نكدية وبتدوس على كرامتى..... ماهو الموضوع بقى لعبة ... ودمعتين بصراحة ...
ماعلينا ...انا طولت أوى بس بجد الموضوع مهم ... وذاد أوى عن حده ...

تقبلى مرورى يادودو

ويارب ماحدش يزعل من كلامى...
وعلى فكرة أول مرة أرد فى البلوج تبعكم ...
(يارب ماحدش يقول ..ياريتها ماردتت)

يلااا سلامز....

غير معرف يقول...

بجد روعه يا دودو
امممممممممممم وطبعا انا قولتلك راى فى الموضوع ده قبل كده
بجد هو اه غلط من الاول ان الانسان اصلا يقول لحد بحبك من غير ما يحسه بجد دى حاجه وحشه جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا لابعد حد لان الحب مش كلمه بس زى ما رورو قالت الحب ده بجد حاجه فوق الوصف
المهم خلينا فى الموضوع فرضنا يعنى حد غلط واتوهم انه بيحب وعمل كده وفاق
زى ما قولتلك بجد المفروض يعترف للطرف التانى بكل حاجه ويبعد عنه فى اقرب فرصه (ده لو فعلا مش قادر يحبه)
اه الطرف التانى انجرح اوى وتعب واتعذب وكمان الشخص ده هيحث بتانيب ضمير والحاجات دى كلها بس بجد بجد بجد القرار ده هيكون احسن حل ليهم هما الاتنين
اصل هما لسه على البر ومش بيحبوا بعض يبقه خلاص بلاش يغشو بعض ويكملوا ويبقوا بيمثلوا على بعض
وانا راى اصلا فى الاخر فى الموضوع ده ان بلاش الحب بتاع اليومين دول انه نتعرف ونحب قبل الخطوبه والجواز
اوك ممكن حد فين غلط بس خلاص عرفنا صح نفوق بسرعه ونتوب ونكمل حياتنا صح
طولت جداااااااااا بس معلش
وكان الله فى عون اى حد وقع فى اى موقف من المواقف دى لانها بقت منتشره بشكل فوق الرهيب
سلام يا حبى

غير معرف يقول...

بجد موضوع حلوو اووى .. وفعلا لازم الناس تقدر كلمة بحبك دى لانها كلمة فوق الوصف متتقلش لاى حد


وبالنسبة للموضوع لازم الطرفين يصارحوا بعض على طول ويقولوا على الى جواهم ومحدش يخدع حد لان اكيد لو هنعيش مبسوطين دلوقتى علشان منجرحش الى قدامنا هيجى يوم وكل واحد يعرف حقيقة التانى وهتبقه صعبة بعد الفترة الطويلة وهيبقه جرح اكبر

لكن لو اتصارحنا من دلوقتى ممكن الجرح يتعالج ويتنسى

ف النهاية يارب يارب مل حد يحصله الموقف دا يااااااااااارب

شـكـرا

غير معرف يقول...

السلام عليكم
اولا انا مش هاقول انا مين عشان محدش يفسر وجودى غلط ... لكن انتم هاتعرفونى

فعلاا الحب مش كلمة هى اكتر من كدا بكتير ولو جمعت وصف كل شخص بيتكلم عن الحب مش هايقدر يوصف الحب
لان كل انسان واحساسه

لكن عندما تسير الامور ما بين الطرفين بطريقة جميلة احاسيس ومشاعر فوق الطبيعى ممكن يكون طرف منهم توهم ذلك لكن ...
منين جاله الفكرة دى منين حسه ان الطرف الاخر بيحبه اكيد حس من تصرفات الطرف الاخر اتعشم منه

من الاخر ... راقبو تصرفاتكم مع اللى بتتعملو معاهم كويس اوى لا احساسا انك تكونى سبب فى جرح شخص صعب اوى ونظرة عين المجروح صعب اوى

بس انا برده ليا مبداء عايش عليه
وهو
انا هنااااااااااك حب والدليل عليه هو وجودك

ولكنه اختفى خلف الكثير من الذين استخدمه كا وسيلة او مصلحة زى ما قولتو

لكنه موجود .... ومازال البحث جارى

طولت انا عارف
يلا

سلامى للجميع