26‏/09‏/2010

انا حــــــــــــــــره



السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كلنا نفسنا نقول الكلمه دى انا حره /انا حر
دايما ف مشكله ف حياتنا هى الناس ونظرة الناس لينا
والقيود اللى ف حياتنا والحريه اللى بنوهم نفسنا انها عندنا بس
لو ركزنا شويه هنلاقى لا والله كلنا جزء من حريتنا اذا لم تكن كلها مسلوبه
سواء بارادتنا او غصب عننا
اللى يقول مش بيعمل حساب الناس اقوله ركز اوى كده ف حياتك هتلاقى الناس هى اللى ممشيه حياتك لانك بتعمل عشان الناس هتشوف ايه.. مش عشان انت حابب ايه
وفعلا دى مشكله الناس مش عندهم غير الكلام
كله بيتكلم ع كله
كله بيراقب كله
كله بينتقد كله
كل خطوه بنخطوها بنعمل حساب الناس ولو مش عملنا الناس التانيه تقولنا اعملوا حساب الناس
لبسنا لازم الناس
اتكلمنا
مشينا قعدنا
حبينا كرهنا
اى تصرف حتى التنفس بنتحاسب عليه من الناس
انا نفسى اكون حررررررررررره
اكون ع طبيعتى
انا بعمل كده لان انا كده
مش عشان خاطر الناس
البس اللى البسه لانه عاحبنى مش عشان عاجب الناس
امشى بالطريقه دى عشان الناس
اكلم ده واسيب ده عشان الناس
احب اكره عشان الناس
لالالالالالالالالالالالالالالالا
عاوزه اكون انا اكون عشانى انا مش عشان الناس
الناس مش بترحم حد لو عملنا قرود نفس الحكايه
وابسط مثال قصه جحا
بتهايلى مفيش احتمالات كان ممكن جحا يعملها ومش عملها وبرده ف الاخر الناس معجبهاش حاجه
اكيد مش هنقدر نرضى كل الناس
واكيد مش هنختار ناس نمشى ف وسطهم وناس لا احنا ماشين مع كل الاصناف
اذا نرضى نفسنا وربنا وبس
اعمل اى حاجه انا عاوزها
بدل مش هعصى ربنا ولا هاذى حد بحريتى دى
نفسى اخطو الخطوه دى تجاه الحريه
نفسى اقف واقول لالالالالالا انا حره
انا كده وهفضل كده مش هعمل حاجه عشانكم
مش هخاف من حاجه عشانكم
مش هفضل ماسكه ف تقاليد وعادات مش عاحبه الناس وهما اللى عملوها
عاوزه اعمل تقاليد وعادات بتاعتى انا ترضينى وترضى ربى انا
مش بعملها عشان ارضى الناس
امثال كتير ف حياتنا ممكن يوصلوا لمرحله الاكتئاب بسبب الناس
يعنى العاطل مش عاطل باراداته غصب عنه وبرده خايف من كلام الناس
المطلقه ايه ذنبها وبرده كلام الناس مش سايبها
العانس ده نصيب وبرده محدش بيسكت عنها
الوحش الحلو دى خلقة ربنا وبرده الناس بتعترض عليها
الغنى والفقير
الجاهل والمتعلم
التقى والشقى
كلها امثال وتناقضات ف حياتنا وبرده مش عاجبه الناس
نفسى نرفع شعار
انا حر ف افكارى
نحرر افكارنا من الناس
نسيب الناس ف حالهم عشان هما كمان يسبونا ف حالنا
نفكر ف مستقبلنا ف حاجه مفيده مش نظرة الناس
انا تعبت واكيد ناس زى كتير تعبت من نظرات الناس المتفحصه لكل تفصيله ف حياتنا
ف الشارع ف البيت/ الجامعه/ المدرسه/ حتى المسجد بتاع ربنا
عيون عيون عيون عيون
والسن شغاله
اتقوا الله وانا سوف اتقى الله
انا حــــــــــــــــــــــــــــــــــــــره ف افكارى
نـــــــور القلب

0 التعليقات: